کاخ موزه نظامی انزلی

مدیر سایت مدیر وبسایت

گیلان - انزلی

3 سال پیش

کاخ‌موزه‌نظامی انزلی؛ ساختمان سفیدروایت‌گر روزهای سیاه جنگ

اولین ‌چیزی که با شنیدن اسم کاخ ‌موزه نظامی به ذهنتان می‌رسد، چیست؟ وقتی اسم کاخ ‌موزه‌ی نظامی به گوش می‌رسد معمولا یک مکان خشک به‌ ذهن می‌رسد، چون عموما واژه‌ی نظامی یادآور جنگ، دفاع و اتفاقات خشک و ناراحت‌کننده است. اما این‌ موزه‌ی دوست‌ داشتنی بر خلاف اسمی که به ‌همراه‌ دارد، چه از نظر معماری و ساختمان و طبیعت اطراف زیبایش و چه ‌از نظر اشیایی که برای دید عموم گذاشته ‌شده، مکان بسیار جذاب و دوست ‌داشتنی است.

حتی با نگاه ‌کردن به نمای بیرونی این ‌موزه و تماشای یک ‌کاخ با عظمت سفید در بین سبزی درختان بلند قامت و آب ‌و هوای مطلوب گیلان قطعا دل‌نشین بودن آن را حس می‌کنید!

کاخ‌ موزه به چه جایی گفته ‌می‌شود؟

در واقع جواب این ‌که کاخ ‌موزه به چه معنایی هست در خود ترکیب کلمات آن دیده ‌می‌شود، کلمه‌ی کاخ اشاره به معماری بنا دارد و شما قرار است، به تماشای یک کاخ با تمام اصول سازه‌ای مختص خودش بپردازید و موزه به جهت اشیایی که برای دید عموم درآن قرار داده ‌شده، به آن گفته ‌می‌شود.

کاخ‌موزه‌ها معمولا بناهای پرطرفداری هستند چون باعث می‌شوند با ورود به آن‌ها افراد از دو امتیاز بهره‌ ببرند. و سلیقه‌های مختلفی را تامین می‌کند که برای گردش خانوادگی گزینه‌ی مطلوبی به ‌شمار می‌آید.

قدمت این ‌موزه به چه ‌زمانی بر می‌گردد؟

وارد کاخ سفید رنگ انزلی که می‌شویم اولین چیزی که ذهنمان را مشغول می‌کند، این‌ است که قدمت این‌کاخ به چه زمانی بر می‌گردد؟

مربوط به خان و خان‌زاده‌ای است یا پادشاهی صاحب آن بوده؟

معماری آن طبق اصول چه دوره‌ی تاریخی ساخته ‌شده؟

از راهنمای موزه که درباره‌ی تاریخچه‌ی آن و اطلاعات مربوط به ‌آن می‌‌پرسیم، قصه‌ی مکان را این ‌گونه روایت می‌کند: در واقع صاحب اصلی‌کاخ یک ‌تاجر روسی به ‌نام خوشتاریا بوده و به علت آن که رضاشاه از کاخ خوشش می‌آید و برای آنکه مقرب دل پادشاه شود این‌کاخ را به او هدیه می‌دهد اما از آن ‌جایی‌که ساختمان‌ آن از چوب بوده، دراثر سهل‌انگاری، دچارآتش‌سوزی شده و پس از آنکه بنا نابود می‌شود، رضاشاه مجددا با انواع‌ دیگری از مصالح و نقشه‌ی جدید، دستور ساخت بنا را صادر می‌کند.

بنای زیبایی که ما به تماشای ‌آن، مشغول بودیم، درواقع به دستور رضاشاه و به سبک معماری دوره‌ی پهلوی ساخته ‌شده ‌است.دردوره‌ی پهلوی ابتدا این‌ مکان به نیروی دریایی داده‌ شد و بعد از آن به موزه اختصاص پیدا کرد. بعد از انقلاب هم فقط دوره‌ای بدون‌کاربرد گذاشته‌ شد، اما پس از آن مثل قبل به‌عنوان موزه مورد استفاده قرارگرفت. در حال‌ حاضر این ‌کاخ‌ موزه ثبت میراث فرهنگی شده ‌است.

به‌ چه‌موزه‌ای، موزه‌ی نظامی می‌گویند؟

موزه‌ عموما محل نگهداری اشیا و به نمایش گذاشتن آن‌هاست و موزه نظامی همان‌طور که از اسم‌اش مشخص ‌است، مربوط اشیای نظامی و جنگی است.

وارد کاخ‌ موزه‌ی نظامی که می‌شوید، بعد از ساختمان سفید باشکوه کاخ، اولین چیزی که چشم‌تان را می‌گیرد ادوات جنگی است که به ترتیب در حیاط کاخ به ‌نمایش گذاشته ‌شده. اکثر این ‌ادوات جنگی مربوط به نیروهای دریایی هست، و این ‌موضوع بیشتر به ‌خاطر این ‌است که بنا، سال‌های زیادی به نیروهای دریایی خدمت ‌کرده ‌است. اما برخی از آن‌ها توپ و تانک‌های تاریخی نیروهای زمینی است. البته با توجه به‌این ‌که در محوطه‌ی بیرونی ادوات جنگی بدون حفاظ گذاشته ‌بودند، متاسفانه برخی ‌از گردشگران، سوار آن‌ها می‌شدند یا حرکاتی انجام می‌دانند که موجب آسیب‌رسانی به اشیا بود، در حالی‌ که هرکدام از ما باید تمام کوششمان را در جهت حفاظت از آن‌ها انجام ‌دهیم.

معماری کاخ ‌موزه چگونه است؟

اولین ‌چیزی که با دیدن کاخ به ذهنم رسید، سبک معماری اروپایی آن بود، ورود عناصر غربی به معماری شرقی ایران تقریبا از دوره‌ی قاجار و با سفر پادشاهان قجر به کشورهای اروپایی و آشنایی آن‌ها با هنر غرب شروع شد. رضاشاه که علاقه‌ی خیلی زیادی به تبدیل ایران از هر نظر به دنیای مدرن داشت، باعث شد بناهایی کاملا با استایل غربی در ایران ترویج پیدا کنند.

شمایل بیرونی کاخ، رنگ سفید یکدست، سقف و ستون‌های بلند، گچبری و... ، حتی به‌کارگیری وسایلی مثل لوستر، همه نشان‌دهنده معماری غربی هست که دردوره‌ی پهلوی رایج بود و با نگاه کردن به آن حس ورود به فیلم‌های چند دهه‌ی گذشته‌ی اروپا را پیدا می‌کنی.

این‌کاخ، نسبت به نمونه‌ی قبلی محکم‌تر و مقاوم‌تر بوده و حتی از شیشه‌های دوجداره برای آن استفاده ‌شده ‌است.

اشیایی که درکاخ نگهداری می‌شوند:

فکرکنید برای اولین‌بار، وارد یک ‌کاخ ‌موزه نظامی شدید، تصورمی‌کنید چه اشیایی درآن نگهداری می‌شود؟

اشیایی که داخل موزه یا کاخ‌موزه نگه‌داری می‌شدند به چند دسته تقسیم می‌شد. دسته‌اول شامل سلاح‌های سردی بود که از دوره صفویه و زندیه باقی ‌مانده‌ بود. دسته ‌دوم سلاح‌های گرم دوره‌های تاریخ بعد بود که اسلحه‌هایی با اندازه‌ها و انواع مختلف را شامل می‌شد.

یک‌دسته‌ی دیگر از اشیا، هدایایی بودند که طی سال‌های مختلف از سایرکشورها، به پادشاهان ایرانی اعطا شده ‌بود. درآخرهم وسایل خودکاخ مثل مبلمان، میزناهارخوری، ظروف و... که باقی‌ بود را می‌شد تماشا کرد.

طبیعت و آب‌وهوای کاخ‌ موزه

کاخ‌موزه، به‌خاطر منطقه‌ی جغرافیایی که درآن قرارگرفته، طبیعت بی‌نظیری دارد، این‌بنا از یک ‌سمت به دریا و سمت دیگر به جنگل‌های سرسبز راه ‌داشته و این‌ باعث ‌شده، طبیعت و آب‌و‌هوای خود کاخ هم بسیار دلپذیر باشد. درخت‌های بلند، ترکیبی از انواع‌ درخت‌ها، پیچیدن بوی ‌نارنج قطعا برای هرگردشگری مثل ما که عاشق آب‌وهوای شمال کشوراست، شگفت‌انگیز به‌حساب می‌آید.

چرا دیدن موزه‌ی نظامی می‌تواند مفید و دوست‌داشتنی باشد؟

ما فرا تر از این ‌که از دیدن یک کاخ دوره‌ی پهلوی از نظر دیداری لذت بردیم و آب وهوای دلپذیر منطقه ما را سرکیف آورد؛ با موزه‌ای از ادوات جنگی مواجه شدیم، که خودش روایت‌گر تصویری تاریخ نظامی کشور بود.

وقتی روند تکاملی ادوات نظامی و انواع آن را در هر دوره‌ نگاه می‌کنی، متوجه میزان نیازی که کشور در هر زمان به دفاع از مرزهای خود، داشته یا تمایلی که قدرت‌مندان به جنگ‌افروزی برای افزایش اراضی تحت حکومت خود داشتند، دارد و نگاه‌کردن به هرکدام از آن‌ها مثل مطالعه‌ی کتب تاریخی به بازشدن دیدگاه‌ و اندیشه‌ی ما کمک می‌کند.

باید درکنار همه‌ی این ‌مسائل به این ‌نکته اشاره‌کرد که این ‌بنا، در حال حاضر تنها کاخ ‌موزه شمال کشور بوده و در سر تا سر ایران هم تعداد این ‌نوع از موزه‌ها اندک است.

آدرس و ساعات کاری موزه به چه صورت است؟

کاخ ‌موزه‌ی نظامی، در استان گیلان، بندرانزلی و در منطقه‌ی میان ‌پشته، بین دو پل انزلی و غازیان قرارگرفته و فاصله‌ی آن تا دریا بسیار کم بوده و ساعت‌کاری آن هم، از ساعت 8 تا 13 و 15 تا 18 است.

(برای بازدید از آن هم ما حدود یک الی دو ساعت زمان احتیاج داشتیم و این ‌محدوده زمان بسیار مناسبی برای تماشای آن به‌ حساب می‌آید).

بابت رفت‌وآمد هم چون یک گردشگاه درون‌شهری است، با مشکل کمتری روبه‌رو می‌شوید و درصورت نداشتن، ماشین شخصی، تاکسی‌های شهری گزینه‌های مناسبی برای استفاده ‌هستند.

شما هم هر زمان مهمان شهر دل‌نشین و مهمان‌نواز بندرانزلی بودید، تماشای این‌کاخ‌موزه‌ی زیبا را از دست ندهید و به تماشای تاریخ بصری کشور خود چه در زمینه‌ی معماری و چه از نظر نظامی بپردازید و قطعا با استفاده و لذت از طبیعت آن لذت گردش خود را چند برابر کنید.

ارسال نظرات(0 نظر)

لطفا سوال یا تجربه خود از این منطقه گردشگری را در فرم زیر درج کنید






نظرات کاربران(0 نظر)

موقعیت مکانی اقامتگاه

ویلا های مرتبط

مشاهده بیشتر