دلیل اهمیت قلعه رودخان

مدیر سایت مدیر وبسایت

گیلان - فومن

3 سال پیش

از دل جنگل‌های سبز؛ مکانی به نام قلعه رودخان فومن

شنیدن نام فومن و شمال همیشه آدم رو یاد منطقه‌ای سرسبز، جنگلی و آب و هوای شرجی می‌ا‌ندازد. قطعا تو سفرهایی که به شهرهای شمالی داشتید مناطق دیدنی بسیاری رو دیدید اما تا حالا از قلعه رودخان فومن بازدید کردید؟ اصلا می‌دونید این قلعه تو کدوم قسمت شمال قرار داره؟ قراره تو این سفرنامه در مورد این قلعه جذاب و دیدنی تجربیات سفر یک روزه خودم رو در اختیارتون قرار بدم تا اگه دلتون خواست از این قلعه زیبا دیدن کنید بتونید اطلاعات کافی از اون داشته باشید.

در وهله اول اگه علاقه مند به پیاده روی تو جنگل هستید پس حتما از این قلعه که در 30 کیلومتری شهر فومن قرار داره و در بین جنگل سرسبز فومن هست دیدن کنید، شک نکنید که از این بازدید لذت می‌برید! قلعه رودخان همیشه شلوغه برای همین بهترین زمان برای بازدید از اون صبح خیلی زوده. پس یادتون باشه وقتی خواستید از این منطقه بازدید کنید شب رو داخل یکی از هتل‌های اطراف این منطقه بگذرونید و بعد هم صبح اول وقت به سمت جنگل و قلعه رودخان حرکت کنید.

با حال و هوای قلعه رود خان آشنا شوید

جایی که قلعه رودخان در اون واقع شده بسیار سرسبزه برای همین اکثرا اول صبح تو این منطقه نم نم باران رو حس می‌کنید مثل زمانی که من از این قلعه بازدید کردم. اون روز هم هوا بارانی بود و نم نم باران تو این منطقه می‌بارید. بوی جنگل و خاک بارون زده تو این منطقه آدم رو مدهوش می‌کنه. وقتی تو این منطقه پیاده روی می‌کنید می‌تونید از مناظر اطراف دیدن کنید و کلی عکس قشنگ بگیرید تا در آینده خاطرات این روز جذاب رو مرور کنید.

رد شدن از این جنگل و شنیدن صدای جذاب رودخانه و دیدن جنگل اطراف می‌تونه به طور کامل خستگی رو از بدنتون خارج کنه. هرچی هتل انتخابی برای اقامت در نزدیکی این قلعه نزدیک‌تر باشه به طور حتم زمان طی کردن مسیر سریع‌تر به مقصدتون می‌رسید. هتلی که من اون روز برای اقامت انتخاب کرده بودم حدود 40 دقیقه با قلعه رودخان فاصله داشت برای همین بعد از 40 دقیقه پیاده روی و پله نوردی به این قلعه جذاب و دیدنی رسیدم.

از گذشته قلعه رود خان بیشتر بدانید

قلعه رودخان که بهش قلعه حسامی هم می‌گن زمان ساسانیان تو ارتفاعات شهرستان فومن و تو روستایی با اسم رودخان ساخته شد و به خاطر همین اسم این قلعه رو قلعه رودخان گذاشتن. این قلعه حدود 2.6 هکتار مساحت و دیواری 1500 متری داره که از 65 برج و بارو تشکیل شده. بنای کلی این قلعه از دو قسمت ارگ و قورخانه تشکیل شده که بخش ارگ تو قسمت غربی این قلعه قرار داره و به صورت 2 طبقه و از جنس آجر ساخته شده، این محل جایی برای زندگی حاکم اون زمان و حرم سرای او بوده، قورخانه هم در بخش شرقی قرار داشته و به صورت دو طبقه تشکیل شده و کلی نورگیر و روزنه تو اطرافش قرار گرفته. قورخانه جایی بوده که سربازان اونجا زندگی می‌کردن و فعالیت‌های نظامی انجام می‌دادن.

یکی از قشنگ‌ترین بخش‌های دیدنی این قلعه، چشمه زیبایی هست که بین قلعه و گودترین محل تو این بخش قرار داره. حالا فکر کنید قدم زدن تو این قسمت و شنیدن صدای چشمه و نم بارانی که اون صبح می‌بارید چقدر به زیباتر شدن این فضا اضافه می‌کرد. دقیقا مثل یک سفر رویایی و جذاب بود که هنوز هم بعد از گذشت چند ماه دلم می‌خواد دوباره از این منطقه زیبا دیدن کنم.

ساختار قلعه رود خان چگونه است؟

در خصوص استقامت این قلعه باید بهتون بگم که این قلعه استحکام بالایی داره و از نظر زمین شناسی روی دو تپه قرار گرفته و به خاطر همین به سه بخش شرقی، غربی و میانی تقسیم شده. دروازه اصلی این قلعه تو بخش میانی قرار داره که در پایین‌ترین قسمت این بخش قرار گرفته. قسمت شرقی رو تپه‌ای قرار داره که حدود 670 متر ارتفاع داره و یک دروازه داره که از قسمت‌های دیگه جدا شده. قسمت غربی این قلعه هم روی یک شیب تند از کوه قرار گرفته.

قبل‌تر گفتم که تو بخش شرقی این قلعه قورخانه قرار داره که محلی برای اقامت سربازها بوده. تو این بخش 12 در ورودی قرار داره که بعضی از این بخش‌ها از زندان، در اضطراری، حمام و آبریزگاه تشکیل شده. تو بخش غربی که ارگ قرار داره باز هم 12 در ورودی داره که دور تا دورش چشمه، سردخانه، حمام، آبریزگاه شاه نشین، آب انبار، حوض و چند تا واحد مسکونی داره که بخش‌های دیگر این قلعه رو تشکیل دادن.

اطراف قلعه هم برج‌های دیدبانی زیادی دیده میشه که تعدادشون حدود 40 تاست و هر کدوم یک فضا و نمای جذابی از این قلعه رو به نمایش می‌گذارن. اتاق‌های این قلعه خیلی خوب فضا سازی شده و از نظر شکل هندسی به صورت هشت ضلعی ساخته شده که طاق‌هاش حالت گنبدی شکل داره. نکته جالب در مورد این قلعه این است که در طول هیچ یک از دوران با وجود دشمن‌های متعددی که وجود داشته هیچ دشمنی نتونسته به این قلعه نفوذ کرده و اون رو فتح کنه.

آماده دیدن مناظر جذاب هستید؟

اگه حوصله پیاده روی دارید و دوست دارید از پله‌های زیادی که این قلعه داره بالا برید تا به نوک قلعه برسید حتما می‌تونید مناظر جذاب و دیدنی بهتری رو شاهد باشید. البته بخش‌هایی از این قلعه‌ها رو میشه به دو صورت فتح کرد. یعنی هم می‌تونید از پله‌های قلعه بالا برید تا به نوک قلعه برسید و هم از قسمت خاکی این بخش بالا برید. این که کدوم نقطه رو برای پیاده روی خودتون انتخاب کنید کاملا سلیقه‌ای بوده و به خودتون بستگی داره که کدوم راه رو انتخاب کنید.

من برای رفتن به نوک قلعه بیشتر مسیر خاکی رو انتخاب کردم و جاهایی که امکان پیاده روی نبود از پله‌ها بالا می‌رفتم. برای برگشت هم بیشتر قسمت‌ها رو از پله‌ها پایین اومدم چون هر دو بخش این منطقه دارای جذابیت‌های مخصوص به خودش بود که نمی‌شد از دستش داد. پس اگر عاشق عکس گرفتن از فضای سرسبز هستید به نظرم باید هر دو مسیر رو طی کنید تا بتونید فضای اطرافتون رو به خوبی بررسی کنید و جذابیت اون رو از نزدیک نظاره گر باشید و از بودن تو این منطقه لذت ببرید.

یک نکته در گوشی در خصوص قلعه رود خان فومن

انقدر محو تعریف خود قلعه و فضای سر سبز اطرافش بودم که یادم رفت در مورد بازارچه‌ها و رستوران‌های اطراف این قلعه حرف بزنم! از همون ابتدای مسیر ورودی قلعه رودخان می‌تونید رستوران، بازارچه و دست فروش‌های بسیاری رو تو این منطقه بینید که کلی وسایل دست ساز و سنتی زیبا رو برای فروش در دسترستون قرار میدن که می‌تونید یک سوغاتی خیلی جذاب رو از هر مغازه‌ای که دوست داشتید خریداری کنید. اگه نظر من رو بپرسید بهتون پیشنهاد می‌کنم در بین راه حتما چای زغالی‌هایی که تو مسیر پیاده روی و رسیدن به این قلعه قرار دارن رو بچشید چون تو هوای خنک جنگل واقعا می‌چسبه!

 

ارسال نظرات(0 نظر)

لطفا سوال یا تجربه خود از این منطقه گردشگری را در فرم زیر درج کنید






نظرات کاربران(0 نظر)

موقعیت مکانی اقامتگاه

ویلا های مرتبط

مشاهده بیشتر