پناهگاه حیات وحش سرخانکل

مدیر سایت مدیر وبسایت

گیلان - انزلی

3 سال پیش

بازدیدی هیجان‌انگیز از پناهگاه حیات وحش سرخانکل

آیا شما هم جزو علاقه مندان به حیات وحش و گونه‌های مختلف جانوری هستید؟ اگر علاقه مند به این دسته از حیوانات هستید تا به حال از پناهگان حیات وحش سرخانکل بازدید داشته‌اید؟ اصلا می‌دانید این بخش در کدام خطه از کشور واقع شده و در کدام استان قرار دارد؟ حق دارید من هم قبل از سفرم اطلاعات دقیقی از این پناهگاه حیات وحش نداشتم اما سفرم به بندرانزلی توانست کلی تجربه جذاب برایم به ارمغان آورد و از مکان‌های جذاب و دیدنی بسیاری در این منطقه بازدید کردم.

قبل از سفر فقط در مورد این موضوع شنیده بودم که زمان سفر به بندرانزلی که یکی از شهرهای واقع در استان گیلان است می‌توانم جذابیت‌های بسیاری را به طور همزمان ببینم و همین امر من را برای رفتن به این سفر و بازدید از مکان‌های جدید راغب می‌کرد که زودتر سفر خودم را آغاز کنم.

در خصوص مکان‌های گردشگری این شهر در یک جمله می‌توانم بگم که واقعا از نظر گردشگری یک شهر غنی است. پس شک نکنید زمان سفر می‌تواند تجربیات بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. طوری که خود بنده هم تصور نمی‌کردم روزی بتوانم تنها با بازدید از یک شهر به چشم اندازهای وسیعی از این شهر دست پیدا کنم.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل یکی از این مناطق جذاب بود که در محدوده تالاب انزلی قرار داشت و دارای مساحتی حدود 1214.23 هکتار بوده و از نظر طولانی بودن مسیر 17.14 کیلومتر مساحت داشت. این پناهگاه حیات وحش از خرداد ماه سال 1381 مورد حفاظت قرار گرفت و در حال حاضر نیز به شکل امروزی قرار دارد.

چرا می‌گویم از پناهگاه حیات وحش سرخانکل بازدید داشته باشید؟

شاید سوالی که برایتان پیش آید این موضوع باشد که چرا باید از این پناهگاه بازدید کرد؟ جواب این سوال بسیار ساده است. زمانی که شما از بندر ساحلی انزلی بازدید کنید به طور حتم از فضاهای اطراف آن نیز بازدید خواهید کرد و چون این بندر ساحلی چشم انداز بسیار زیبایی دارد و غنی از مکان‌های گردشگری در اطراف آن است به طبع می‌تواند تجربیات جذابی را برای شما فراهم آورد. در نزدیکی این بندر ساحلی تالاب انزلی قرار دارد و این پناهگاه نیز در محدوده این تالاب قرار گرفته که در بخش غربی این سکله واقع شده است.

این منطقه پوشیده از سرخس آبی(آزولا)، گیاه سه کوله خیز، گل مرداب(لاله مردابی) و نیزارها است و مکانی برای پناهندگی پرندگان مهاجری همچون غاز، قو، طاووسک، گونه‌های مختلف مرغابی، یلوه، چنگر و بسیاری از پرندگان دیگر است که در این منطقه زمستان خود را  سر می‌کنند.  همان‌طور که زمان بازدید از این منطقه به بازدیدکنندگان در خصوص این پرندگان اطلاعاتی داده می‌شد در مورد منبع غذایی این پرندگان مهاجر هم صحبت‌هایی شد. کارشناس مربوطه به ما اطلاع داد که غذاهای این پرندگان از ماهی‌های بومی این منطقه یعنی سوف، کپور، اردک ماهی و برخی از ماهی‌های مهاجر همچون ماهی سفید، ماهی کولی و غیره تشکیل می‌شود.

متاسفانه به دلیل قایقرانی در این تالاب زیبا بخش عظیمی از این گل‌های مرداب از بین رفته و تالاب بخشی از حالت بکر و تمیز خود را از دست داده است اما هنوز هم بخش‌هایی از این تالاب وجود دارد که دست نخورده باقی مانده و این گل‌های مرداب محلی برای تخم گذاری پرستوهای مهاجر است. البته همان‌طور که گفتم با از بین رفتن بخشی از این مرداب و حس ناامنی که این پرندگان متوجه آن شدند دیگر به مانند گذشته تخم گذاری پرندگان انجام نمی‌شود و زاد و ولد این پرندگان کمتر از گذشته شده است.

زیبایی طبیعی و جذابیت طبیعت بکر پناهگاه سرخانکل

زیبایی این پناهگاه حیات وحش هنگام بازدید از دید هیچ کس پنهان نخواهد بود. مشاهده پرندگان مهاجری که در فصول سرد سال در این منطقه زندگی می‌کنند انقدر متنوع و جذاب بوده که با دیدن آنها می‌توانید بسیاری از پرندگانی که تا به حال ممکن است از نزدیک ندیده باشید را به خوبی نظاره گر باشید.

همیشه تنوع زیستی پرندگان مختلف و جانوران گوناگون بحثی جالب بوده که من را به عنوان یک مسافر معمولی بسیار هیجان زده می‌کند. زمانی که از این پناهگاه بازدید کردم با خیلی از گونه‌های پرندگان مهاجری آشنا شدم که تا به حال خیلی از آنها را در باغ وحش‌های اطراف هم ندیده بودم به همین دلیل پیش‌تر هم در مورد این موضوع خدمتتان عرض کردم که ممکن است هنگام بازدید دیدن خیلی از این پرندگان برای شما هم تجربه‌ای خاص و جذاب باشد.

وضعیت پناهگاه حیات وحش سرخانکل

خبر ناراحت کننده‌ای که در مورد این پناهگاه وجود داشت این بود که در چندین سال گذشته شکار و صید در تالاب انزلی انجام می‌شد که بسیاری از مسئولین به این قضیه توجهی نداشتند و زمانی نگرانی در خصوص این پناهگاه بیشتر شد که تعداد گونه‌های جانوری و گیاهی کم شد و به گونه‌ای مورد تهدید قرار گرفت. در حال حاضر قانونی برای توقف این امر ایجاد شده و تمامی تورالات جهت صید ماهی‌ها جمع شده و این منطقه از صیادان پاکسازی شده است و در صورت تخلف طبق ماده 29 با متخلفین برخورد خواهد شد.

در کنار این بخش همان‌طور که در مورد تالاب انزلی صحبت کردم که بخشی از آن به دلیل تردد قایق‌ها از بین رفته است، در این خصوص هم شناورهای بالای 48 قوه اسب بخار به دلیل آسیبی که به این تالاب و گونه‌های گیاهی و جانوری وارد می‌کردند دیگر در این تالاب تردد نخواهند داشت.

حال در کنار خبر ناراحت کننده‌ای که گفتم، خبر خوش این است که علاوه بر جمع آوری صیادان و ابزار آنها و همچنین جمع آوری قایق‌هایی با بیش از 48 اسب بخار، در حال حاضر به صورت هر روزه پاسگاه محیط بانی به رصد این تالاب می‌پردازد تا هیچ گونه رفت و آمد مشکوکی انجام نشود و اقدامات محافظتی بیشتری جهت احیا و بازسازی این تالاب انجام می‌شود و طی تلاش‌های شبانه روزی و مشاهداتی که به صورت روزانه حاصل می‌شود می‌توان پیشرفت حفاظت از این تالاب را مشاهده کرد.

امیدوارم اگر زمانی باقی ماند و عمری داشتم که مجددا از این پناهگاه زیبا بازدید به عمل آورم بتوانم گونه‌های جدیدتری از پرندگان مهاجر را در این منطقه شاهد باشم و اوضاع تالاب نیز بسیار امید بخش شده باشد و بتواند محل امنی برای پرندگان مهاجر به شمار رود تا زندگی بدون مشکلی را در این منطقه داشته باشند. پس از تمام شدن صحبت‌هام در خصوص بازدید از این پناهگاه زیبا در صورت بازدید شما از این شهر و این پناهگاه جذاب تقاضا دارم که نهایت همکاری را با مسئولین این بخش داشته باشید تا بتوانید علاوه بر لذت بردن خود از بازدید در جهت حفاظت از محیط زیست نیز عمل کنید.

ارسال نظرات(1 نظر)

لطفا سوال یا تجربه خود از این منطقه گردشگری را در فرم زیر درج کنید






نظرات کاربران(1 نظر)

11 شهریور 1401 - ساعت: 16:57

درود <br /> اگر عاشق طبیعت و دیدن اسب ها آزاد و گاومیشها به تعداد زیاد وبامنظره ای زیبا هستید حتما ازاین مکان بازدید کنید

موقعیت مکانی اقامتگاه

ویلا های مرتبط

مشاهده بیشتر