خاطره دیدار از بقعه مبارکه امام زاده ابراهیم بابلسر در سفر به شمال

جواد آقاجانی جواد آقاجانی

مازندران - بابلسر

5 سال پیش

تصمیم گرفتم با ایجاد این وبلاگ، به هم میهنانم، کمک کنم تا از تجربیات گردشگری من استفاده کنند و بتوانند به راحتی با اطلاعات جامعی که با تفریح و سفر،دراختیارشان قرار می‌دهم، اوقات خوشی برای خود فراهم کنند. من تقریبا به تمام شهرهای ایران سفر کرده ام، اما سفرهایی که به شمال داشته ام، لطف دیگری داشته اند. 
در این قسمت می خواهم به خاطره، دیدار و گردشگری در آستان امامزاده ابراهیم (علیه السلام ) بپردازم. 
اوایل تیرماه بود که موفق شدم از طریق وب سایت ویلا یار، موفق به اجاره ویلا در دریا کنار شوم.

دریا کنار شهرکی ساحلی است که حضور در آن لطف خاص خود را دارد. ( اگر با این شهرک آشنا نیستی می توانی به طور کامل، در مورد آن از این لینک، اطلاعات کسب کنی ). 
به دلیل این که دریا کنار، نزدیک به بابلسر است و به شهرستان بابلسر اختصاص دارد، تصمیم گرفتم که بتوانم به طور کامل از جاذبه های گردشگری این شهرستان دیدن کنم، چرا که با اجاره ویلا دریا کنار، شما مسافت زیادی تا بابلسر ندارید. 

برای همین منظور، توانستم به کمک اینترنت لیستی از جاذبه های گردشگری بابلسر را پیدا کنم و برای تبرک سفرم، اولین جای دیدنی را به امام زاده ابراهیم علیه السلام اختصاص دادم. در این مقاله با ما همراه باشید تا مطالب مفیدی از خاطره دیدار بقعه مبارکه امام‌زاده ابراهیم، شرایط اجاره ویلا در مازندران شهر بابلسر و هم‌چنین ویژگی‌های خاص این مکان زیارتی در اختیارتان قرار دهم.

مختصری از معرفی بقعه مبارکه امام‌زاده ابراهیم بابلسر

مکان مذهبی-تفریحی   امام زاده ابراهیم علیه السلام  در شهر ساحلی کوچک بابلسر واقع شده؛ که از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام است.هم‌چنین به ابوجواب نیز دز بین اهالی قدیمی مردم بابلسر مشهور است. مهمترین آثاری که به وسیله‌ی آن می‌توان ارزش تاریخی شهر بابلسر را به رسمیت شناخت این بنای زیارتی می‌باشد. با اطلاع از مسیر و آدرس آن، که در گورستان عمومی در بالاترین نقطه شهر و در فاصله 1 کیلومتری بابلسر جنوب شرقی قرار دارد، توانستم یک صبح زود، با خانواده راهی بابلسر شوم و از این امام زاده دیدن کنم اما راستش را بخواهید این جا تنها یک مکان زیارتی نیست. امکاناتی که در این امام زاده وجود دارد به من کمک کرد که بتوانم یک نیم روز به طور کامل به بهترین شکل از اوقات تابستانی و گرم در یک مکان خنک و آرامش بخش سپری کنم. 

امکانات رفاهی امام‌زاده ابراهیم (ع)

بنای تاریخی و تفریحی امام‌زاده ابراهیم (ع) شاهد ورود مسافران بسیاری در ایام و فصل‌های مختلف سال بوده است؛ چرا که اغلب گردشگران برای سفر به شمال ایران، این مکان را برای سفر و گردشگری انتخاب می‌کنند. از جمله امکاناتی که در این مکان تفریحی – زیارتی وجود دارد، آن چه به خاطر سپرده ام شامل موارد زیر می‌باشند:
1.    زائرسرا
2.    غسالخانه
3.    سالن اجتماعات
4.    بازارچه
5.    نانوائی
6.    پارك كودك
می باشند. 

امکانات تفریحی بقعه امان زاده ابراهیم علیه السلام بابلسر

خوشبختانه، به دلیل نزدیکی این امام زاده به محل اسکان ما یعنی دریا کنار، توانستیم فرزندمان را در پارک بازی کودک، حسابی شارژ کنیم. در این قسمت تفریحی  رفاهی امام زاده ابراهیم، امکانات مناسبی برای بازی برای کودکان در سنین مختلف است که می توانید به صورت امن از آن استفاده کنید 

 

سالن اجتماعات برای برگزاری مراسمات مذهبی و غیره 

چیزی که اولین بار در این مکان به چشم می آید سالن اجتماعاتی است که به احتمال زیاد، برای برگزاری مراسمات دینی و آئینی از ان استفاده می شود. 

امکانات حمایتی از زائرین 

علاوه بر این که در این مکان می توانید از فضای زیبای بیرونی بقعه استفاده کنید، می توانید به عنوان یک زائر، به مدت دلخواه در محل مورد نظر اتراق کنید و از سفر خود لذت ببرید. 
وجود زائر سرا به زائرین و مسافران و گردشگران امکان می دهد تا اقامتی امن داشته باشند. همچنین وجود امکانات کافی و ضروری مثل نانوایی، فروشگاه و نظیر آن به شما کمک می کند تا بتوانید با کمترین سختی، در این محل اقامت داشته باشید. 

نمای داخلی و بیرونی بقعه امام‌زاده ابراهیم علیه السلام

با توجه به آن چه که از مردم ساکن و بومی بابلسر می شنیدم، بقعه امام زاده ابراهیم علیه السلام یک مرکز زیارتی مهم و مشهور در ایران است که افتخار آن به بابلسری ها داده شده است. 
اما بیایید تا برایتان از شکل و شمایل این بقعه بگویم که حسابی برایم جالب به نظر می آید.

طبق اسناد تاریخی نمای قدیمی امام‌زاده بنایی بلند مانند برج است. ساختمانی که به بقعه امام زاده ابراهیم مشهور شده است، در واقع بنایی، 8 ضلعی است که 4 درب ورودی و خروجی دارد.. این ساختمان دارای گنبد بسیار قدیمی می‌باشد که شکل آن به صورت گنبدهای هرمی هشت ضلعی منتظم است، گنبد این بنا، که مبین مکانی مذهبی است و مرسوم است برای هر بقعه، تدارک دیده شود، به صورت کلاه درویشی است و خیلی زیبا است. تعداد ترک کلاه درویشی که گنبد امام زاده ابراهیم علیه السلام است، به تعداد عدد 8 و به اندازه اضلاع بقعه است. بنای یادبود امامزاده ابراهیم از معماری ساده، حجیم، بلند و متناسب با آن است برخوردار می‌باشد. نمای بیرونی و داخلی این بنا که به وسیله‌ی تزئینات گچ، فلز کاری، کاشی‌کاری ساخته شده است و به ویژه مصنوعات چوبی نفیس آن که مربوط به نهم میلادی می‌باشد، جلوه‌های معنوی و مذهبی خاصی به آن بخشیده است.

 

قدمت تاریخی امام زاده ابراهیم جاذبه گردشگری بابلسر

در منابع تاریخی و هم‌چنین برنامه‌های سفر مانند: خانواده مرعشی، تاریخ مازندران و سفرهای ناصرالدین شاه قاجار، از این مکان زیارتی یاد شده است. طبق آن چه که در تاریخچه این مکان ذکر شده ، در قرن نهم هجری، فردی به نام سیدشمس الدین بابلکانی اقدام به ساخت بنا نموده و آن را بدین صورت طراحی و ساخته است. هر چند بنای این ساختمان بسیار قدیمی و تقریبا به 600 سال پیش باز می گردد، اما استفاده از آجر، ملات، ساروج و كاشي  در ساختمان آن موجب شده که بنا قدیمی و مستحکم و جذاب به نظر آید.

هر چند گفته می شود که این بنا مربوط به قرن نهم هجری است اما تاریخ دقیقی از بنا و ساختمان سازی آن در دست نیست

اما من توانستم روی درب های این مکان، سه تاریخ متفاوت هجری به صورت 857 ، 858 و 841 هجری قمری مشاهده کنم که به نظر می رسد، قدیمی ترین تاریخ بیشتر به این معماری ارتباط داشته باشد. اگر تو هم به این مکان می روی، حتما این تاریخ ها را ببین و لذت دیدن حکاکی های شش صد سال پیش را با عمق جانت احساس کن. 
وقتی که در کنار بنا می ایستیم بنا عظمت خاصی دارد که ابهتی در ذهن آدم ایجاد می کند.


معرفی فضای کلی امام زاده ابراهیم جاذبه گردشگری بابلسر

فضای کلی محلی که امام زاده در آن دفن شده، حدود 6 هزار متر است که بسیار بزرگ است. چهار درب بزرگ و کوچک و پنج درب در اولین نگاه به این بنای زیارتی مشاهده می‌شود كه از نظر تجاري و منبت چوبي از اهمیت بالایی برخوردار است. درب شمالی واقع در درب ورودی و رو به روی حیاط اصلی به طول 238 سانتی‌متر و عرض 82 سانتی‌متر می‌باشد و هر دریچه درب از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. این مکان زیارتی شامل دو ساختمان قدیمی در شرق و غرب است. دو بنای غربی و شرقی بنای تاریخی پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای ترمیم ساختمان ویران شد و به صورت گسترده ساخته شد. این امام زاده انقدر برای مردم بابلسر اهمیت دارد که شهدای جنگ تحمیلی و اموات خود را در آن مدفون ساخته اند. 
از ان جا که روز حضور ما در این امام زاده، پنج شنبه بود، به دلیل تعطیلات آخر هفته و البته رسم و رسوم زیارت قبور در پنج شنبه، مکان بسیار شلوغ و پر شور و پر انرژی بود. 

 

چگونگی طراحی داخیل بقعه امام زاده ابراهیم 

وقتی که با احترام وارد بقعه امام زاده ابراهیم می شویم، با جلال و جبروتی که خاص امام زاده هاست روبرو می شویم. هوای خنک و مطبوعی که جان آدم را در دل تابستان تازه می کند، در کنار عطر دل انگیزی که به بدنه های ضریح پاشیده شده، و البته درب و دیوار هایی که با آینه کاری، گچ کاری و نقاشی های اسلیمی، زیبا تر شده اند علاوه بر آن کتیبه‌هایی بالای محراب دیوار و مسجد کار کرده شده است، همه و همه دست به دست هم داده اند تا تو دوربین ات را بیرون بیاوری و از نقش و نگاره ها عکس بگیری. لازم به ذکر است که دیوارهای داخلی ساختمان در گذشته تزئینات زیبایی و متفاوت داشته است. در دهه 70 بود که قسمت‌های زیادی از نمای داخلی ساختمان تزئینات قالب‌ریزی و سازه‌ای که به دلیل یخ‌زدگی و رطوبت وجود داشته را تخریب کرده است که بعدها بازسازی و مرمت شدند.


نام دیگر امام زاده چیست؟

مردم بومی آن جا به این مکان مشهد سر می گویند وقتی که علت این نام گذاری را از خانمی در بقعه پرسیدم که در حال خواندن نماز بود، علت این نام گذاری را این گونه بیان کرد که:
" گفته می شود که در این محل، سر امام زاده به تنهایی دفن است و به همین دلیل به آن مشهد سر می گویند " 

 

خاطره ناصرالدین شاه از دیدار از امام زاده ابراهیم علیه السلام

وقتی که می خواستم بیشتر در مورد این بقعه متبرک و امام زاده ی عزیز بدانم، با یک جستجوی کوچک به جریان زیارت ناصرالدین شاه و زیارت او از این بقعه مبارک، مطلبی خواندم که در آن نوشته بود:
 در رمضان سال  ۱۲۹۲ قمري ناصر الدين شاه برای بار دوم به مازندران سفر می کند و موفق به زیارت امام زاده ابراهیم علیه السلام می شود و در این باره می نویسند:


«به چمن احمد كلا الي محازي امامزاده سلطان سيد ابراهيم برادر امام رضا (ع) را ديدم . در امامزاده پياده شده زيارت كردم . گنبد مخروطي دارد . آقا الله قلي خان – مباشر گمرك مشهد سر – مرمت كرده والا منهدم و خراب شده بود . » همچنین کاشی کاری ها و معماری این بقاع نیز حسابی به چشم ایشان خوش می آید و در این باره می گوید:
«كاشيهاي گنبد هم كاشي هاي معرق بسيار خوب بود مثل چيني بسيار اعلي . در بيرون گنبد پنجرة كهنه اي بود كه به ديوار نصب كرده بودند بر پنجره هم شرحي نوشته بودند . در يك سمت نادعلياً مظهر العجايب الي آخر – در طرف مقابل عمل استاد محمود گيلاني بدون تاريخ . از قراري كه گفتند در مدفن امامزاده سلطان ابراهيم اختلاف است من جمله اعتقاد جمعي بر اين است كه اين نقطه و بقعه مدفن سر امامزاده است و جسد مباركش در قرية ناجر كجور مدفون است .»

سخن آخر در مورد بقعه مبارکه امام زاده ابراهیم همان بس که، می توانی به این مکان بیایی و از فضای معنوی آن و البته طبیعت جذاب آن بهره مند شوی و از امکانات آن بیشترین استفاده را ببری. 

اجاره ویلا و امکانات اقامتی در بقعه امام‌زاده ابراهیم علیه السلام

برخی از افراد علاقه‌ی بسیاری به مکان‌های گردشگری مذهبی دارند به خصوص که این اماکن تاریخی و مذهبی در خوش آب و هواترین شهرهای شمال کشور باشد. انگیزه‌ی برای سفر کردن را نیز دوچندان می‌کند. بقعه امام‌زاده ابراهیم علیه السلام از نمونه مکان‌های گردشگری زیارتی- سیاحتی در در شمال ایران است که شما به راحتی می‌توانید با اجاره ویلا، اجاره سوییت و هتل در اطراف این آرامگاه برای خود رزرو نمایید.

علاوه بر آن می‌توانید با اجاره ویلا در شهر بابلسر از دیگر مناطق دیدنی و گردشگری این شهر برخوردار شوید و سفر به‌یادماندنی برای خود و خانواده رقم بزنید.

برای رفتن به بقعه امام زاده ابراهیم علیه السلام باید از مسیر و آدرس زیر، اقدام کنی:


آدرس دقیق:  بابلسر -   ميدان بلال  - بلوار امامزاده ابراهيم  (علیه السلام )   - آستانه مباركه امامزاده ابراهيم علیه السلام

امیدوارم که از این سفر به شمال و دیدار از جاذبه های گردشگری بابلسر لذت کافی را ببری و با اجاره ویلا در دریا کنار، اقامتی امن و لاکچری را تجربه کنی. 

ارسال نظرات(1 نظر)

لطفا سوال یا تجربه خود از این منطقه گردشگری را در فرم زیر درج کنید






نظرات کاربران(1 نظر)

24 مهر 1398 - ساعت: 11:38

همین الان اینجام. واقعا عالیه. ممنون

موقعیت مکانی اقامتگاه

ویلا های مرتبط

مشاهده بیشتر