تصاویر و راهنمای رسیدن به آبشار هریجان در جاده چالوس

ادمین ادمین

مازندران - چالوس

5 سال پیش

از جاذبه‌های طبیعی متنوع در هر کشور می‌توان به دریا، فضاهای سبز، کوه، صحرا و... اشاره کرد. از میان این جاذبه‌ها آبشار از پدیده‌های طبیعی و زیبا می‌باشد که جلوه‌ی خاصی به محیط می‌بخشد. آبشارهایی که معمولا در شمال ایران شهرت پیدا کرده اند، جایی نیستند جز در میان جنگل‌هایی که با عبور از کوه‌های صعب‌العبور و یا جاده‌های خاکی باید به آن‌ها دست پیدا کرد. اما یکی از خوش مسیر‌ترین آبشارهایی که تهرانی‌ها و کرجی‌ها را به خود عاشق کرده تا ساعاتی را در کنار آن سپری کنند، آبشار هریجان است.  آبشار هریجان در منطقه‌ی کلاردشت مازندران و در نزدیکی روستای هریجان واقع است. در این مقاله همراه ما باشید تا مطالب مفیدی درباره‌ی راهنمای رسیدن به آبشار هریجان، ویژگی‌های آن و اجاره ویلای مناسب در محدوده‌ هریجان در اختیارتان قرار دهیم.


مسیر دسترسی به  آبشار هریجان 

جاده چالوس علاوه بر زیبایی چشمگیری که دارد، هر یک از قسمت‌ها‌ و راه‌های فرعی آن نیز به مناطق دیدنی، روستاها و جاذبه‌های توریستی ختم می‌شود. که روستای هریجان و آبشار آن یکی از این جاذبه‌های گردشگری می‌باشد. برای رسیدن به آبشار هریجان باید دل به جاده چالوس بزنید و از یکی از فرعی های آن به سمت هریجان بروید و بعد از پیمودن کمی از مسیر به آبشاری برسید که نگاه کردن به آن از ارتفاع می‌تواند حیرت‌انگیز و حتی دهشت‌انگیز باشد.

نقشه‌ای که ما برای رسیدن به آبشار هریجان از دریا کنار در حاشیه دریای خزر، پیش گرفتیم به صورت زیر است.

معمولا اگر از ورود به جاده چالوس حدود ده کیلومتر طی کنید یک فرعی را مشاهده می‌کنید که محل ورود به روستای هریجان است. اگر برای کل عمرتان بخواهید از جاده چالوس عبور کنید و به فرعی‌های مختلف بروید، می‌توانید برای هر فرعی یک جاذبه گردشگری طبیعی بکر و جذاب ببینید که همیشه مملو از توریست است.  آبشار هریجان هم یکی از همین جاذبه هاست. پس حتما در مسیر رفت خود به سمت شمال، از این منطقه‌ی زیبا و روستای تماشایی دیدن نمایید.

وقتی به داخل روستا می رسید حدود 400 متر باید راه طی کنید تا به ورودی برسید. در ورودی این آبشار مسیر ماشین رو وجود ندارد و مجبور هستید با قدم زدن حدود 15 دقیقه مسیر را طی کنید و نزدیک به آبشار شوید و شروع به لذت بردن کنید. در این قسمت عکس گرفتن فراموش نشود مخصوصا اگر مه های پرتراکم را بالای سر خود می بینید. 

آدرس آبشار هریجان

افرادی که در کوهنوردی توانا هستند در این منطقه در کنار آبشار به کوه می زنند و سی دقیقه بعد به تاج 9 متری آبشار می رسند. 

چه فصلی برای دیدار از  آبشار هریجان  مناسب است

هر چند طبیعت اطراف این آبشار در چهار فصل سال دیدنی است، چرا که از زیبایی خاصی در همه‌ی فصل‌های سال برخوردار است. اما آبشار در فصول گرم کم آب است و در فصول سرد پر آب! بنابراین اگر صرفا قصدتان لذت بردن از آبشار است، فصل های گرم چندان دل انگیز نیست. پیشنهاد ما به شما برای سفر به این روستای خاص و دیدنی در فصل بهار به خصوص اردیبهشت ماه می‌باشد.

طبیعت اطراف آبشار هریجان

 آبشار هریجان دارای طبیعتی است که اگر دل از این آبشار بچینید و پا در دشت‌های اطراف بگذارید رویایی‌ترین صحنه‌ها را خواهید دید. این آبشار با ارتفاع بسیار زیاد هنگام سقوط آب از آن به تعدادی آبشار کوچک تقسیم می‌شود و منظره‌ی چشمگیر ایجاد می‌کند. دامنه هایی که سرشار از گل‌های رنگارنگ و در کنار آبشار گیاهانی چون: پونه، گل گاو زبان و بابونه هستند و معمولا برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند به وفور در این منطقه یافت می‌شود.

البته امیدواریم که در حین دیدار از کوهستان و دامنه‌ها، رد و پای خرس‌ها حالتان را آشفته نکند چرا که در این منطقه حیواناتی نظیر خرس نیز وجود دارند.

در این منطقه می‌توانید کلبه‌ها و خانه‌های روستایی را ببینید که در نهایت مهربانی در کنار هم برپا شده اند و در بهشتی واقعی زندگی را به جریان انداخته اند. امروزه تعداد اهالی این روستا به مراتب کمتر از دیگر روستاهای شمال کشور است و فقط تعداد کمی از خانواده‌های قدیمی در این روستا سکونت دارند.

فصل بهار به دلیل تازگی گل و گیاهان، بهترین زمان برای سفر به  آبشار هریجان است چرا که هم آبشار آب دارد و هم طبیعت سر سبز است و هوا نیز مطبوع و لذت بخش.

عکس آبشار هریجان

 

برای اقامت و اجاره ویلا چکار کنیم؟

اجاره ویلا در شمال به خصوص اجاره ویلا در مازندران که امروزه گردشگران بسیاری به شمال ایران سفر می‌کنند، از عوامل مهمی است که قبل از سفر به مقصد مورد نظر باید به آن توجه ویژه نمود.

 

اگر برای اقامت قصد دارید شبانه در کنار  آبشار هریجان  اتراق کنید، نمی توان اطمینان خاطر داد که از حضور خرس ها و حیوانات درنده در امان باشید چرا که شبانه این حیوانات به دامن آبشار می آیند تا تشنگی خود را رفع کنند. 
اما برای صرف ناهار، این منطقه می تواند یک انتخاب عالی باشد. شما می توانید بساط ناهار را با خود بیاورید و در دامنه کوه و آبشار یک غذای خانگی طبخ کنید یا این که حدود 5 کیلومتر مانده به روستا، از رستوران، مایحتاج خود را تهیه کنید. 
اگر علاقه وافر به طبیعت گردی دارید می توانید با اجاره ویلا در خزرشهر و یا اجاره ویلا دریاکنار فرصت اقامتی امن داشته باشید و با طی مسیر بین آبشار و دریا کنار، و یا خزرشهر، از طبیعت و روستاهای فوق العاده زیبا لذت ببرید. البته سکونت در این دو شهرک  و اجاره ویلا خود در بردارنده مجموعه ای از امکانات تفریحی و گردشگری است که امتحان آن ارزش دارد.

ویژگی‌های برتر آبشار هریجان

  • آب زلال و خروشانی که از دل کوه جاری است، آب مورد نیاز اهالی روستا را تامین می‌کند.
  • این منطقه‌ی طبیعی غنی از هرگونه پوشش گیاهی، حیوانات وحشی و پرندگانی چون: شاهین، کبک و.... می‌باشد.
  • وجود آب و هوایی معتدل، دشتی پر از گل‌های رنگارنگ و علفزارهای سبز که زیبایی آن را دو چندان می‌کند.
  • چشم‌اندازی کوهستانی، آبشاری باریک در لابه لای سنگ‌های بزرگ منظره‌ای دیدنی و خارق‌العاده به تصویر کشیده است.

 

با چه خودرویی به  آبشار هریجان برویم؟

آبشار هریجان در غرب روستای هریجان در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. این منطقه بی‌نظیر از مقاصد محبوب برای دوستداران طبیعت است که ساعاتی را به دور از شلوغی و دغدغه در این روستا و در نار آبشار خروشان سپری کنند. بنابراین طبیعی است که اگر در مسیر رسیدن به آبشار و برای دیدار از جاهای دل‌انگیز منطقه بخواهید جاده‌های پر شیب و صعب‌العبور را طی کنید.
توصیه می کنیم که اگر در رانندگی مهارت دارید و حوصله پیمودن جاده های پرشیب را دارید  آبشار هریجان  را انتخاب کنید چرا که گاهی باید چنین مسیر هایی را بیش از بیست دقیقه تحمل کنید تا به مکان هایی از آبشار برسید که منظره اش، بی نظیر است. 

آبشار هریجان شمال
امکانات رفاهی و تفریحی در کنار آبشار هریجان 

وقتی که هدف شما دیدار از آبشار هریجان است، صرفا به قصد دیدار از این آبشار پا به سفر می گذارید و نباید انتظار داشته باشید امکانات تفریحی در دل کوه برایتان مهیا کرده باشند. 

با وجود برخی از حیوانات وحشی، محوطه‌ی روستای هریجان جزء مناطق محافظت شده است، پس بهتر است برای تفریح و دیدن برخی از اطراف این آبشار از اداره محیط زیست استان چالوس مجوز دریافت نمایید. هم‌چنین امکانات دیگر نظیر سرویس بهداشتی، نور و غیره نیز فراهم نیست.

برای کسانی که قصد اجاره ویلا یا اقامت نیم‌روزی دارند نیز هیچ‌گونه بوفه، کافی شاپ و رستوران در حاشیه آبشار وجود ندارد بنابراین بهتر است که در 5 کیلومتری روستا غذای مورد نیاز خود را تهیه کنند.

امکانات مورد نیاز برای دیدار از آبشار هریجان مازندران 

برای اقامتی موقت و مناسب بهتر است که با خود وسایل مورد نیاز کمپینگ، چادر و زیر‌انداز به همراه داشته باشید. برای کودکان خود لباس مناسب و مقداری خوراکی نیز با خود بیاورید. از مهم‌ترین مایحتاج در این مکان آب آشامیدنی است. هم‌چنین پاور بانک، همراه داشتن کیسه زباله، قبله‌نما، گوشی موبایل، لباس مناسب فصل، مواد غذایی مورد نیاز، کفش مناسب دشت‌نوردی و کوه‌نوردی و وسایل کمک‌های اولیه نیز به همراه داشته باشید؛ تا با خیالی آسوده و به دور از هر مشکل احتمالی از دشت‌های زیبا و مناظر آن دیدن کنید.

آبشار هریجان در جاده چالوس

آبشار هریجان چه زمانی مملو از مسافر است؟

این جاذبه‌ی طبیعی و تا حدودی بکر از مکان‌های توریستی دست نخورده و عاری از هرگونه سر و صدا بوده و آرامش خاصی با صدای پرندگان را در فضا ایجاد کرده است. بسیاری از افراد تمایل دارند که در اوقات خلوت به دیدار آبشار هریجان بروند تا بتوانند از آن حسابی بهره‌مند شوند. برای این دسته از افراد بهترین اوقات ابتدا و یا میانه هفته است چرا که در پایان هفته ‌ها معمولا محیط مملو از توریست‌هایی است که به قصد عوض کردن آب و هوا این آبشار و محیط اطراف آن را انتخاب می‌کنند.

منظره جذاب این آبشار، کوه و مه‌های متراکم در کنار پوششی سر سبز بهترین چیزی است که می‌تواند خستگی یک هفته را از تن شما بیرون بکشد.

 

 

 

و اما چند نکته قابل توجه برای گردشگران

منطقه هریجان به دلیل وجود حیواناتی نظیر خرس، کبک، تیهو، کل و بز یک منطقه حفاظت شده است بنابراین با دیدن کبک هوس شکار نکنید چرا که برایتان گران تمام می‌شود؛ البته شکار نیز در این منطقه‌ی بی‌نظیر ممنوع است.

برای استفاده از محیط آبشار از مسیر مشخص و مرسوم استفاده کنید. سایر مسیرهایی که استفاده از آبشار را فراهم می‌کنند به دلیل دست نخورده بودن ریسک پذیر هستند.

با وجود مسیرهای سخت برای افرادی که برای اولین بار قصد سفر به آن جا را دارید بهتر است، در صورت امکان یک بومی و ساکن روستا را با خود به همراه داشته باشید تا مسیرهای آسان و خوش فرم‌تر را به شما نشان دهد.

از جمله جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آبشار هریجان می‌توان به طبیعت چشمگیر روستا، کوهنوردی، مراتع ییلاقی لذت‌بخش، امام‌زاده (شاهزاده محمود) و غیره اشاره داشت.

به یاد داشته باشید که آبشار هریجان از آن دسته از مناطق بکر و دست‌نخورده است، پس برای حفظ این طبیعت زیبا از هرگونه آسیب به مناظر جذاب و دیدنی کوشا باشید، از ریختن زباله درون آبشار، اطراف کوه، دشت و حتی از آتش درست کردن پرهیز کنید. با رعایت این موارد از نابودی این منطقه‌ی توریستی جلوگیری کرده ایم.

 

 

آبشار هریجان مکان رویایی در شمال

 

 

ارسال نظرات(0 نظر)

لطفا سوال یا تجربه خود از این منطقه گردشگری را در فرم زیر درج کنید






نظرات کاربران(0 نظر)

موقعیت مکانی اقامتگاه

ویلا های مرتبط

مشاهده بیشتر