آبشار شاهان دشت لاریجان

مدیر سایت مدیر وبسایت

مازندران - آمل

3 سال پیش

آبشار شاهان دشت لاریجان؛ بلندترین آبشار ایران

اگر علاقه‌مند به سرسبزی و جنگل هستید به طور حتم مناطق شمالی کشور را برای سفر خود انتخاب خواهید کرد. یکی از این شهرها شهر لاریجان واقع در آمل است که دارای مناطق گردشگری بسیار بوده و می‌تواند زمان سفر تا چند روز شما را مشغول نگه دارد. در این مطلب می‌خواهم در مورد آبشار شاهان دشت که یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری واقع در شهر آمل هست برایتان صحبت کنم. تا حالا از این آبشار زیبا دیدن کردید؟ اصلا می‌دانید ویژگی‌های این آبشار چیست؟ خب برای آن دسته از دوستانی که اطلاعات خاصی از این آبشار ندارند لازم هست که توضیحاتی را خدمتشان ارائه دهم.

آبشار شاهان دشت که در زبان محلی به آن شوندشت هم گفته می‌شود به عنوان بزرگترین آبشار استان مازندران شناخته می‌شود. این آبشار 180 متر ارتفاع دارد و به عنوان بلندترین آبشار ایران هم شناخته می‌شود که جزو یکی از آثار ملی ایران به حساب می‌رود. اگر قصد دارید این آبشار جذاب را از نزدیک ببینید لازم است بدانید موقعیت قرارگیری آن در 65 کیلومتری شهر آمل بوده و در بخش امیری واقع شده که می‌توانید به راحتی از سمت جاده آن را ببینید.

معرفی ویژگی‌های جذاب آبشار شاهان دشت

این آبشار جذاب به صورت پرآب و دائمی بوده و در تمامی فصول سال می‌توان از آن بازدید به عمل آورد. آبشار عظیم شاهان دشت بسیار تماشایی است به گونه‌ای که می‌توانید حس آرامش خیال را در نزدیکی آن احساس کنید. زمانی که در کنار این آبشار عظیم قرار می‌گیرد و چشمان خود را برای چند ثانیه می‌بندید می‌توانید بدون دغدغه زندگی لحظاتی را در آرامش خیال سپری کنید و از قرارگیری در این منظره ناب و تماشایی نهایت لذت را ببرید.

این آبشار در سمت جنوبی جاده و در نزدیکی رودخانه هراز واقع شده است و شکوه و عظمت وصف ناپذیری دارد. آبشار شاهان دشت از کنار قلعه ملک بهمن که بر روی یک کوه هرمی شکل بوده و در نزدیکی روستای شاهان دشت واقع شده است به پایین می‌ریزد. در ارتفاعات مشرف به روستای شاهان دشت آبشار اصلی واقع شده که 51 متر ارتفاع دارد و جزو بلندترین آبشار استان مازندارن نیز شناخته می‌شود. این آبشار خود دارای 3 آبشار متعدد بوده که مجموع این ارتفاع‌ها با یکدیگر 180 متر است.

دلیل جذابیت آبشار شاهان دشت چیست؟

استان‌های شمالی کشور به دلیل کوه و جنگل‌های انبوهی که دارد، بیشتر جذابیت‌های موجود آن در دل کوه و جنگل واقع شده است مانند آبشار شاهان دشت که میان جنگل و کوه قرار گرفته است و زمان بازدید می‌تواند تا چندین ساعت ذهن شما را از مسائل و مشکلات موجود در زندگی رهایی دهد. البته زمان بازدید تنها جذابیت این آبشار شما را محصور نخواهد کرد بلکه در اطراف این آبشار نیز مناظر دیدنی و جذاب بسیاری وجود دارد که می‌تواند تا چندین ساعت شما را مشغول بازدید از اطراف این منطقه نگه دارد.

همان‌طور که اشاره کردم این آبشار در دل کوه و جنگل واقع شده است به همین دلیل اگر عاشق پیاده روی هستید می‌توانید چند دقیقه‌ای را در این مسیر پیاده روی کرده تا به این آبشار مهیج برسید. در فاصله چند متری این آبشار می‌توانید قلعه ملک بهمن را نظاره گر باشید. قدمت این قلعه به چند هزار سال پیش می‌رسد و به عنوان یکی از قلعه‌های بزرگ ارتفاعات البرز به شمار می‌رود. پس زمان بازدید از این آبشار زیبا حتما سری به اطراف این آبشار بزنید مطمئنم که از فضای اطراف آن بسیار لذت خواهید برد.

آشنایی با قلعه ملک بهمن

ساخت این قلعه که نام دیگر آن ملک قلاع هست به پیش از اسلام بر می‌گردد. این قلعه متعلق به حکام پادوسبانیان است که بر قسمت‌های نور، کجور، رویان و رستمدار حکومت داشتند. یکی از جذابیت‌های این قلعه واقع شدن آن بر روی یک صخره بلند هست که حدود 220 متر بالاتر از سطح زمین قرار دارد. از بخش‌های به جا مانده از این قلعه مستحکم می‌توان متوجه شد که این بنا از سنگ‌های بزرگ و کوچک و ملاتی همچون ساروج ساخته شده و به صورت طبقه طبقه است.

طبقات این قلعه شامل قسمت‌های مختلف ساختمان همچون اتاق‌ها و بخش‌های دیگر است. اگر بخواهم در خصوص این قلعه توضیحات بیشتری را ارائه دهم می‌توان گفت که این قلعه در سال 1005 به دستور شاه عباس صفوی فتح شد. اطرافیان این شهرستان این قلعه را با نام قلعه فرشته هم می‌شناسند و فاصله تقریبی آن تا روستای شاهان دشت حدود 15 دقیقه به صورت پیاده روی هست.

بهترین زمان برای سفر به آبشار شاهان دشت

به مانند بسیاری از مناطق شمالی کشور که آب و هوای آن به صورت کوهستانی است، آب و هوای این بخش نیز به دلیل قرارگیری در دل کوه و جنگل خنک بوده برای همین بهتر است در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان از این آبشار جذاب دیدن کنید. حتما می‌دانید که در فصول سرد به دلیل آب و هوای کوهستانی بخشی از قسمت‌های شمالی کشور سرما بیشتر بوده و برف و باران فراوانی در این مناطق می‌بارد به همین دلیل در فصول پاییز و زمستان در این ارتفاعات مسیر رفت و آمد به کوه و جنگل سخت شده و می‌تواند رفت و آمد را برای شما دشوار کند.

بنابراین بهتر است در فصول بهار و تابستان که آب و هوا بهتر است و خطر جانی هم شما را تهدید نمی‌کند از این منطقه بکر و ناب دیدن کنید. نگران نباشید وجود کوه و جنگل و آبشار در این بخش می‌تواند از گرمای این فصول گرم بکاهد و مدت زمانی را که برای رسیدن به آبشار شاهان دشت و قلعه ملک بهمن طی می‌کنید را برای شما لذت بخش‌تر کند.

خنکای این حوالی در طول این دو فصل به دلیل سرسبزی و جذابیت بالایی که دارد دو چندان شده و می‌تواند در نگاه اول توجه تمامی بازدید کنندگان داخلی و توریست‌های خارجی را به خود جلب کند. سفر به این گونه مناطق بکر و ناب بسیار لذت بخش خواهد بود و خاطرات جذاب آن می‌تواند تا مدت زمان زیادی در ذهن شما باقی بماند و در کنار این تجربه می‌تواند در زمان بازدید ساعاتی را بدون دغدغه‌های زندگی برای شما فراهم آورد.

ارسال نظرات(0 نظر)

لطفا سوال یا تجربه خود از این منطقه گردشگری را در فرم زیر درج کنید






نظرات کاربران(0 نظر)

موقعیت مکانی اقامتگاه

ویلا های مرتبط

مشاهده بیشتر