پناهگاه حیات وحش دشت ناز

مدیر سایت مدیر وبسایت

مازندران - ساری

4 سال پیش

آشنایی با پناهگاه حیات وحش دشت ناز و بخش‌های مختلف آن

استان مازندران یکی از استان‌های جذاب و دیدنی بوده که غنی از مکان‌های گردشگری است. یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان که ویژگی خاص و منحصر به فردی دارد پناهگاه حیات وحش دشت ناز نام دارد. می‌دانید این پناهگاه در کدام قسمت این استان زیبا واقع شده است؟ تا به حال در حین سفر به مازندران از این پناهگاه دیدن کردید؟ اگر تا به حال از این منطقه دیدن نکردید توصیه می‌کنم تا پایان این مطلب با من همراه باشید تا در خصوص این پناهگاه حیات وحش زیبا توضیحاتی را خدمت شما ارائه دهم.

دشت ناز یک منطقه در 29 کیلومتری بخش شمال شرقی ساری است که قبل از انقلاب جزو زمین‌های رضاشاه به شمار می‌رفت که توسط پسر چهارمش عبدالرضا پهلوی توسعه پیدا کرد به گونه‌ای که در آن زمان علاوه بر پناهگاه در این بخش فرودگاه دشت ناز که یکی از فرودگاه‌های بین المللی محسوب می‌شود و کشاورزی مکانیزه نیز احداث شد.

 

آشنایی بیشتر با پناهگاه دشت ناز

این پناهگاه 55 هکتار بوده و جزو مراکز اصلی برای پرورش و تولید مثل گونه‌هایی همچون گوزن زرد ایرانی است. این پناهگاه در قسمتی قرار گرفته که جنگل‌های جلگه‌ای درون آن قرار دارد، این مکان در سال 1346 تحت نظر و محافظت قرار گرفت و سال 1354 بود که آن را با نام پناهگاه حیات وحش نامیدند.  همان‌طور که گفتم این پناهگاه بیشتر به جهت حفاظت از گونه‌های گوزن زرد ایرانی شروع به کار کرد و در حال حاضر وضعیت تولید مثل گوزن‌ها به گونه‌ای است که سالانه تعدادی از این گوزن‌ها را به زیستگاه‌های اصلی در نزدیکی رودخانه کارون و دز و برخی دیگر را به جزیره اشک واقع در دریاچه ارومیه منتقل می‌کنند.

البته در کنار تماشای این نوع از حیوانات می‌توانید زمان بازدید از گونه‌های حیوانی دیگر همچون کبوتر، قرقاول، گوزن قرمز، شوکا، گربه جنگلی و بسیاری از حیوانات دیگر نیز دیدن کنید. این منطقه بسیار بکر بوده و دیدن فضای اطراف آن می‌تواند شما را تا ساعت‌ها محصور کند. البته باید در خصوص گوزنهای زرد این نکته را خدمت شما ارائه دهم که زمان بازدید از گوزن‌های زرد به دلیل سیم کشی شدن اطراف آنها می‌توانید تنها از پشت سیم‌ها آنها را نظاره‌گر باشید. برای افرادی که علاقه‌مند به حیات وحش هستند بازدید از این پناهگاه می‌تواند بسیار لذت بخش و به یاد ماندنی باشد.

ویژگی برجسته پناهگاه دشت ناز چیست؟

از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه می‌توان به کوهستانی بودن آن اشاره کرد. این منطقه پوشیده از جنگل‌های هیرکانی است که منحصر به فردترین و جذاب‌ترین اکوسیستم طبیعی کشور را درون خود جای داده است. درون این بخش 447 گونه گیاهی و درختی همچون راش، انجیلی، لیلکی، توسکا و بسیاری از درختان دیگر قرار دارد. بیشترین نوع گیاهی که درون این حیات وحش قرار دارد عموما از درختان آزاد و بلوط تشکیل شده که دارای گستردگی بسیاری است و به همین دلیل تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری و سیاحتی این پناهگاه قرار گرفته است.

چگونگی سفر به پناهگاه دشت ناز

پیش‌تر اشاره شد که این منطقه در  استان مازندران واقع شده اما برای اینکه بخواهید با وسیله شخصی به این مکان سفر کنید به طبع باید آدرس این منطقه را داشته باشید. محل قرارگیری این پناهگاه در سی کیلومتری از سمت شمال شرقی شهر ساری است. پس از آنکه به شهر ساری رسیدید حال باید به سمت شهر نکا حرکت کنید.

 تقریبا پس از 10 کیلومتر که در این مسیر حرکت کردید به یک چهارراهی در شهر سورک خواهید رسید. اگر در این چهارراه به سمت چپ حرکت کنید به یک شرکت به نام نکا چوب می‌رسید که بعد از آن روستای اسلام آباد قرار دارد. در وسط این روستا یک جاده واقع شده و شما باید به سمت چپ حرکت کنید و به منطقه‌ای با نام شهریارکنده برسید که اتفاقا فرودگاه ساری نیز در همین بخش قرار گرفته است. در وسط بخش اسلام آباد منطقه‌ای به نام دشت ناز قرار دارد که به راحتی قابل دید و تشخیص است.

چه عواملی باعث از بین رفتن پناهگاه حیات وحش  دشت ناز می‌شود؟

این منطقه به دلیل قرارگیری در جنگل مورد خطرات محیطی بسیاری قرار می‌گیرد که اگر به آن توجهی نشود می‌تواند علاوه بر به خطر انداختن جان حیوانات در خصوص خطرات محیطی همچون خطر از بین رفتن گونه‌های گیاهی نیز قرار گیرد. در حال حاضر به دلیل افزایش گونه‌های گوزن زرد این امر می‌تواند به خودی خود دچار مشکل شود، البته در حال حاضر برخی از این گوزن‌های زرد را همان‌طور که قبلا گفتم به بخش‌های دیگر منتقل می‌کنند تا حدودی از این امر جلوگیری شود.

مورد دیگری که می‌تواند برای این پناهگاه خطرناک باشد مرتبط با مورد اول است. یعنی زمانی که زاد و ولد گونه‌های گوزن زرد افزایش پیدا کند این امر می‌تواند منجر به تخریب پوشش جنگلی شود. در بسیاری از موارد این گیاهان مجددا رویش پیدا نکرده و نمی‌توان به جای آنها درختچه‌های جدیدی را جایگزین کرد. همین دو مورد خود می‌تواند از مهم‌ترین علل در جهت تخریب محیط زیست این منطقه به شمار رود.

بهترین زمان برای سفر به پناهگاه حیات وحش دشت ناز

در خصوص سفر به پناهگاه حیات وحش دشت ناز باید خدمت شما عرض کنم که به دلیل زمان زاد و ولد گوزن‌های زرد در فصل بهار این منطقه برای آنکه هجوم مردم موجب سلب آرامش و حس ناامنی برای حیوانات نشود از ورود بازدیدکنندگان بسیار جلوگیری می‌کند. برای همین در فصل بهار به خصوص اوایل و اواخر این فصل سعی می‌شود که حضور بازدیدکنندگان کمتر انجام شود. برای همین می‌توان بهترین زمان را فصل تابستان عنوان کرد و از آنجایی که اکثر مسافرت‌ها در این فصل انجام می‌شود می‌توانید در فصل زیبای تابستان از گونه‌های جانوری و گیاهی مختلف این منطقه خاص و ناب دیدن کنید.

برخی از افراد نگران این موضوع هستند که باید این همه مسیر را طی کنند تا فقط از یک منطقه بازدید کنند. مسلما اگر بخواهید تنها به این جاذبه توجه کنید ممکن است خیلی از شماها از بازدید این منطقه سر باز زنید اما نگران نباشید در اطراف این منطقه می‌توانید از مکان‌های گردشگری بسیار نابی دیدن کنید که من در این بخش تنها آنها را برای شما نام می‌برم. به عنوان مثال پناهگاه حیات وحش سمسکنده، حمام وزیری ساری، برج سلطان زین العابدین واقع در ساری و باداب سورت را نام برد.

تمامی بخش‌های نام برده دارای ویژگی‌های جذاب و منحصر به فردی است که مطمئنم زمان بازدید تمامی شما را شگفت زده خواهد کرد. به نظر من برای مسافرت بعدی خود بازدید از پناهگاه حیات وحش دشت ناز و مکان‌های گردشگری دیگری که برایتان نام بردم را انتخاب کنید.

ارسال نظرات(0 نظر)

لطفا سوال یا تجربه خود از این منطقه گردشگری را در فرم زیر درج کنید






نظرات کاربران(0 نظر)

موقعیت مکانی اقامتگاه

ویلا های مرتبط

مشاهده بیشتر