لذت دیدار از آبشار گزو با ارتفاع 75 متر در دل جنگل های بکر

جواد آقاجانی جواد آقاجانی

مازندران - بابل

5 سال پیش

چند روز قبل از این که سفر خود را به شمال کشور شروع کنیم، با پرس و جویی که داشتیم، متوجه شدیم که با اجاره ویلا در دریا کنار، می توانیم به سادگی به بهترین جاذبه های گردشگری شمال دسترسی داشته باشیم.
به همین دلیل از طریق وب سایت اجاره ویلا ویلایار، اقدام به اجاره ویلا دریا کنار نمودیم. از آن جا که تمایلی ندارم برای دیدن مراکز گردشگری تاپ، زیاده از حد از محل اقامت دور شوم، تصمیم گرفتم این سفر چند روزه را حول دریا کنار بچرخیم و از جاذبه های دیدنی آن بهره مند شویم.

جاذبه گردشگری شمال آبشار گزو
هر چند که دوستان دیگرمان با اجاره ویلا در خزرشهر، چند روز بعد به ما ملحق شدند، اما فاصله این دو شهرک انقدر ها زیاد نیست که نتوانیم، برنامه ریزی های تفریحی مان را با هم انجام دهیم.
وقتی که دوستانمان را در رستورانی بیرون از شهرک دریا کنار ملاقات کردیم ( راستش را بخواهید دریا کنار و خزرشهر دو شهرک خصوصی هستتند که تنها ساکنین آن ها می توانند در شهرک تردد کنند به همین خاطر ما مجبور شدیم دوستان خود را بیرون از شهرک ملاقات کنیم و اولین شام تابستانه را دور هم در رستورانی جذاب بگذرانیم. )

وقتی که برای دوستانمان از خاطرات جنگل گردی در جنگل های سر سبز لفور گفتیم تمایل پیدا کردند تا این منطقه سرسبز را با هم ببینیم.
البته تصمیم جمعی ما بر آن شد که به آبشار گزو برویم و از این آبشار طویل مازندرانی دیدن کنیم.
به هر حال قرار ما بر این بود که کل روز بعد را حوالی آبشار گزو و جاذبه های طبیعی اطراف آن سپری کنیم.

در این نوشتار قصد داریم تا شما را با چگونگی اجاره ویلا در اطراف آبشار، ویژگی‌ها و مسیرهای رسیدن به آبشار گزو آشنا کنیم.

مسیر شناسی آبشار گزو ! اصلا آبشار گزو کجاست؟

آبشار گزو یکی از مرتفع ترین آبشارهای مازندران است که حدود 75 متر ارتفاع دارد.

از طرفی این آبشار در دل جنگل هایی واقع است که حس و حال شما را حسابی جای می آورد!

همین دو جمله کافی است برای این که انگیزه سفر به گزو را پیدا کنید و بار و بنه تان را ببندید و بروید.

این آبشار بی‌نظیر خود از دو آبشار با ارتفاع ابتدایی‌ حدود 5 متر و ارتفاع بعدی حدود 43 متر تشکیل شده است. آبشار گزو بهترین انتخاب برای دوست‌داران طبیعت است که برای مدتی به دور از شلوغی و آلودگی شهر در این منطه‌ی زیبا و سرسبز سپری کنند.

مسیر آبشار گزو از کدام مکان ها می گذرد؟

اول از هر چیز خوب است که بدانید، گزو، از مکان های گردشگری سواد کوه به شمار می آید. اما مسیر اصلی آن از دریا کنار را من در نقشه به شما معرفی کرده ام. برای درک هر چه بهتر طبیعت بکر، پیشنهاد ما به شما این است که حتما زمانی را برای دیدن این منظره‌ی باشکوه اختصاص دهید چرا که ارزش دیدن و لذت بردن را دارد.
برای دیدار از آبشار گزو از دریا کنار، می توانید دو مسیر متفاوت را برگزینید که البته این دو مسیر ، در شهر قائم شهر یکی می شوند! و از آن به بعد باید یک مسیر را طی کنید.

نقشه آبشار گزو
نکته ای که وجود دارد این است که، یکی از این مسیرها، حدود 30 دقیقه مسافت بیشتری نسبت به دیگری دارد.
برای ما که قصد رسیدن سریع به آبشار گزو داشتیم، مسیر مستقیم تر که با رنگ آبی مشخص شده است، بهترین انتخاب بود.
بنابر این به راه افتادیم تا در مسیر جاده جنگل لفور قرار گرفتیم.

مسیر آبشار گزو از جنگل لفور

از مسیر‌های متعددی می‌توانید خود را به آبشار برسانید، برخی از افراد از مسیر پشت سد لفور و تعدادی دیگر از طریق روستای جمشیدآباد به طرف این آبشار زیبا حرکت می‌کنند. در این جا قرار است که برای دیدار از آبشار گزو ابتدا به جنگل لفور برویم و حدود 28 کیلومتر از آن جا رانندگی کنیم تا بتوانیم به اولین مقصد مقدس در میان این جنگل بکر دست پیدا کنیم. آبشاری باریک و منحصر به فرد در مرکزی‌ترین جای جنگل‌های لفور خود نمایی می‌کند، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا به آرامشی وصف‌نشدنی برسید و از هوای تازه و لطیف آن لذت ببرید. این مکان امام‌زاده‌ای است که به نام 3 بزرگوار شهرت دارد.

دیدار از امام زاده 3 بزرگوار و امکانات آن

امام زاده 3 بزرگوار در واقع یک بقعه ساده و قدیمی است که در آن مزار سه تن را مشاهده می کنید. این مکان مذهبی سفر سیاحتی ما را به جنبه‌ی زیارتی نیز بدل کرده است.در حقیقت امام زادگان 3 بزرگوار، محلی است که می توانید نیم استراحتی در آن جا داشته باشید نماز را بخوانید و برای دیدار از آبشار گزو نفس تازه کنید.

جاذبه گردشگری شمال آبشار گزو
اطراف امام زاده 3 بزرگوار اتاق هایی وجود دارد که می توانید شبانه روزی آن ها را کرایه کنید. هر چند در برخی اوقات سال، این اتاق ها که ایوان دارند، رایگان داده می شوند، اما در تابستان امسال یعنی 97 که ما موفق به اتراق یکی دو ساعته تا ناهار شدیم، حدود 30 هزار تومان پرداخت کردیم.این امر برای افرادی که موفق به اجاره ویلا در روستاهای محدوده‌ی آبشار نشده‌اند، گزینه‌ی مناسبی می‌باشد.
البته توصیه اکید می کنم که برای این سفر یک روزه، به آبشار گزو بهتر است که پاوربانک با خود به همراه داشته باشید چرا که روزها به دلیل استفاده از پنل های خورشیدی و شارژ، برق در این مکان وجود ندارد. اما شب ها کاملا روشن است و جای نگرانی نیست.

برای اجاره ویلا در آبشار گزو چکار کنیم؟

اجاره ویلا جنگلی نیز می تواند یکی از گزینه هایی باشد که به ذهن شما برسد اما به نظر من اگر بتوانید در کلبه هایی که در مسیر وجود دارد، برای یک شب اتراق کنید، لذتی را تجربه خواهید کرد که هرگز برایتان دوباره رخ نخواهد داد.هم‌چنین شما می‌توانید با اجاره ویلا در مازندران، قائم‌شهر، اتاقی را جهت استراحت از قبل رزرو کنید و یا در اطراف روستاهای آبشار گزو اقدام به اجاره ویلا و یا سوییتی را کرایه بگیرید.
بعد از این که، ناهار را در این محل گذراندیم و از طبیعت زیبای امام زاده 3 بزرگوار استفاده کردیم، خودرویمان را همان جا پارک کردیم و برای رفتن به محل آبشار گزو اماده شدیم.
از آن جا که به همراه مان کودک داشتیم و مادر بزرگی سال خورده نیز به همراه مان بود، و امکان تردد مسیر طولانی آبشار گزو تا امام زاده 3 بزرگوار با پا برای آن ها فراهم نبود، تصمیم گرفتیم که آن ها را در اتاقکی که کرایه کرده بودیم رها کنیم و سریع به محل برویم و بعد از دیدار از آن برگردیم.
این یک نکته مهم است که به همراه خود افراد سالخورده و کودک را نبرید چرا که محل آبشار گزو از یک جاده طولانی 30 دقیقه ای می گذرد که خاکی است و باید با پای پیاده آن را سپری کنید.

از جاذبه‌های طبیعی موجود در سر راه آبشار گزو

سد و دریاچه لفور، از جاذبه‌های طبیعی هستند که قبل از رسیدن به آبشار گزو برای ساعاتی می‌توانید از فضاسی دل‌نشین و زیبایی مناظر آن لذت ببرید. سد لفور با نام دیگر سد البرز نیز شهرت دارد. در اطراف سد و دریاچه انواع پوشش گیاهی متنوع وجود دارد و علاوه بر آن از آب و هوای مطبوعی برخوردار است که قبل از رسیدن به آبشار آن‌ها را مشاهده خواهید کرد.

وضعیت آب و هوا در مسیر جاده آبشار گزو در جنگل لفور

ما در ابتدای فصل تابستان اقدام به سفر به شمال کردیم و برای یک سفر 15 روزه با اجاره ویلا در دریاکنار، سفر خود را آغاز کردیم. اما از آن جا که هوا در این ایام، کمی شرجی می شود، و گرمای هوا نیز احساس می شود، کمی در مسیرهای جنگل گردی، اذیت می شدیم. اما اگر شوق و ذوق دیدار از آبشار بلند بالای مازندران را داشته باشی و به خیال خنک کردن دست و صورت و پاهایت، به این مسیر پا بگذاری، سختی راه و رطوبت هوا تو را آزار نخواهد داد.اجاره ویلا در شمال با توجه به آب و هوا در هر شهر، از عوامل حائز اهمیتی است که برای سفر کردن باید در نظر گرفته شود.

به نظر من، هر چند تو بتوانی، با اجاره ویلا استخردار یکی از بهترین تجربیات را در شمال برای آبتنی داشته باشی، اما لذت همراه بودن با یک استخر طبیعی و آبشار خنک انصافا چیز دیگری است.

بهترین زمان سفر به آبشار گزو چه فصلی است؟

این که چه فصلی به آبشار گزو بروید کاملا شخصی است و به نظر شما و روحیه‌تان بستگی دارد. اما از آن جا که مسیر کمی خاکی است و باید با پای پیاده بروید، ممکن است در فصل‌های بارانی مثل زمستان با وجود باران و برف کمی اذیت شوید. به هر حال سفر به این آبشار در فصل زمستان پوشیده از برف، زیبایی‌های خاص خود را دارد که با وجود لباس و کفش پیاده‌روی مناسب مسیر برایتان آسان خواهد بود. اما نظر جمعی افرادی که به این منطقه سفر کرده اند این است که در فصل بهار، و فصل پاییز، بهترین زمانی است که می‌توانید برای سفر به آبشار گزو و عبور از جاده‌های جنگلی جنگل بکر لفور استفاده کنید.

حالا اگر کودک درون شما انقدر فعال است که ریسک تپیدن در خاک و گل‌های مسیر در بارانی عجیب و غریب دارید و دوست دارید هنگام دیدار از آبشار شرشر باران روی سرتان ببارد، این دیگر کاملا به اختیار خودتان است که اواخر آذرماه و دی ماه به دیدار این منطقه بروید. چرا که بوی خاک باران خورده، هوای پاک و مطبوع روحیه‌ی آدمی را تازه می‌کند.

جذابیت های مسیر رسیدن به آبشار گزو

مسیری خاکی و گذر از جنگل‌های سر به فلک کشیده از زیبایی‌هایی هستند که نگاه هر بیننده‌ای را در مسیر رسیدن به آبشار محو خود می‌کند. وقتی که اولین گام‌هایت را از امام‌زاده 3 بزرگوار به سمت آبشار گزو بر می‌داری شاید این گام را با تردید برداری اما تصوراتی که در مورد آبشار گزو داری و حتی به خاطر آوردن عکس‌هایی که من در این مطلب گذاشته‌ام قدمت را استوار‌تر می‌کند! فقط سی دقیقه باید پیاده‌روی کنی و این فاصله زیادی نیست.

از آن جا که جذابیت‌های زیادی در مسیرت قرار دارد، چون: صدای آواز پرندگان، سرسبزی طبیعی جنگل، گل‌های رنگارنگ و... تا بتوانی به آبشار گزو برسی، این 30 دقیقه را بدون این که حتی حس کنی سپری خواهی کرد.

جاده های پر پیچ از میان درختان و جنگل ها

اولین چیزی که به من لذت می‌داد جاده‌های پر پیچ و خمی بود که گاهی از روی سطح‌های صاف رد می‌شد و گاهی، از میان درختان در جنگل گذر می‌کرد و گاهی نیز پایمان را روی ریشه‌های قدیمی درختان قطور و طویل‌العمر می‌کشید. آرامشی بی‌نظیر در فضا حاکم است و فضایی بکر را در روبه روی خود می‌بینید که ناخودآگاه چشمانتان را خواهید بست و خود را برای لحظه‌ای در بهشتی برین تصور می‌کنید.

برای لذت بردن از مسیر باید چشمت را حسابی باز کنی تا بتوانی جذابیت‌هایی را ببینی که ممکن است هیچ جای دنیا نبینی.

لمس درختانی که هرگز در عمرم ندیده ام

در این مسیر سی دقیقه‌ای با انواع و اقسام درختان مواجه می‌شوی که نمی‌دانی اسمشان چیست، اما زیبایی خارق‌العاده‌ای به محیط داده اند، حتی نمی‌دانی میوه و بر دارند یا نه! حتی نمی‌دانی سمی هستند یا نه. اما دیدن آن‌ها و عکس انداختن کنار آن‌ها یک افتخار و لطف است. در این مسیر اگر دقت کنی، بیشتر درختان برای افراد غیر بومی نا آشناست.

طعم لذت بخش تمشک های جنگلی

وقتی که در حال رد شدن از مسیر بودیم به انواع و اقسام درختان برخورد می‌کردیم اما تنها چیزی که برایم آشنا بود و از دیدنش ذوق کردم درختچه‌های تمشکی بود که میوه‌های سبز و صورتی و قرمز آن به وفور در آن چشمک می‌زدند. اگر تو نیز در فصل تمشک چینی به این مکان سفر کردی و به این مسیر رسیدی می‌توانی چند تا از این تمشک‌هایی که مربوط به جنگل آزاد هستند را بچینی و میل کنی و در میان این جنگل انبود طعم بی‌نظیر تمشک جنگلی را بچشی.

قارچ های سمی که باید حتما در عکس بیفتند

هر چند مطمئن هستم که تمشک جنگلی یک شکل و شمایل دارد و می‌توانم به راحتی آن را میل کنم چون به آن حساسیتی ندارم اما در مسیر به بوته‌های کوچکی نیز برخورد می‌کردیم که نزدیک شدن به آن‌ها کاملا ریسک داشت. مثلا قارچ‌هایی که بیشتر به قارچ سمی شباهت داشتند به وفور در مسیرمان دیده می‌شد و این تردید را در ما به وجود می‌آورد که آیا به این قارچ‌ها دست بزنیم یا نه!
شما نیز دقت کنید که در این مسیر نباید به هر گیاه و بوته ای دست زد چرا که شما قرار است زنده بمانید تا از این جاذبه زیبایی که منتظرتان است دیدن کنید.

دریاچه لفور هم که لطف خاصی دارد

وقتی در حال گذشتن از مسیر جاده خاکی به سمت آبشار هستید ممکن است در مسیر خود، به دریاچه هم گذرتان بیفتد. این جا جایی است که دلت می خواهد ساعت ها در آن استراحت کنی و از دریاچه لذت ببری.
اما از ان جا که به هدف آبشار به راه افتاده ای باید خودت را جمع و جور کنی و سریع تر راه بیفتی.

کم کم سرو کله آبشار گزو پیدا می شود

چیزی که هیجان انگیز است می باشد این است که در میانه راه و مخصوصا وقتی در جنگل ها هستی، آب راهه ها و رودهایی را می بینی که با برخورد به سنگ ها و ریزش از ارتفاعات کوتاه آبشار های کوچکی را به راه انداخته اند. معمولا در کنار این مکان ها می توان بساط استراحت را پهن کرد. می توان چادر بنا کرد و کمی آسود.
اما این آبشارهای کوچک نشان از جایی برتر به نام آبشار گزو دارند. پس کمی تحمل کنید و به جلو بروید. کم کم صدای دل‌نشین آب خروشان و جاری شدن آن از کوه به گوش می‌رسد..
این مسیر انقدر لذت بخش و جذاب است و شما را سحر دیدنی‌های خود می‌کندکه از همراهان خود ممکن است عقب بیفتی یا حتی خیلی جلو تر از ان ها سیر کنی.

رسیدن به دامنه آبشار گزو

وقتی که به آبشار گزو می رسی، عظمت را حس می کنی. مخصوصا اگر از آب گیر پایین آن رد شوی و درست زیر آن تور سفید جذاب قرار بگیری، می توانی به سادگی تحیر و لذت در ذهنت را با هم بیامیزی.
محال است کسی وارد این بخش شود و عکسی نیندازد تا بتواند با کوچک جلوه دادن قد و قامتش، بگوید که آبشار 75 متری زیبای مازندران یعنی چه!
این فرصت گران‌بها را از دست ندهید با پیمودن مسیری طولانی و زیبا، پس لازم است دوربین را با خود ببرید و لحظات زیبا را شکار کنید.
هنگامی که ما به این مسیر پایان دادیم و به آبشار گزو رسیدیم، افراد خوش ذوق و ریسک پذیری را دیدیم که در کنار آبشار در حال سنگ نوردی بودند و برخی نیز در همان دامنه چادر بنا کرده بودند.
آیا می توانی لذت حضور در کنار این آبشار در چادری که در آن دراز کشیده ای را حس کنی؟
هم‌چنین می‌توانید در دامنه‌ی آبشار تنی به آب بزنید و خستگی پیاده‌روی مسیر را از تن خود دور کنید. وقتی که از دیدار این آبشار حسابی لذت بردی بهتر است که به پایین دامنه بروی و روی سنگ هایی که آبشارک ها از کنار آن رد می شوند باییستی، لم بدهی یا دراز بکشی و یا حتی ژست بگیری و  عکس بیندازی و لذت آن را ببری.

امکانات لازم برای حضور در دامنه آبشار گزو

درست نمی دانم تو برای چه مدت زمان میخواهی پای آبشار گزو بمانی اما برخی از افراد اقدام به بنا کردن چادر برای یک روز کامل یا حتی شب می کنند که البته کمی ریسک پذیر است.
اما می توانی برای چند ساعتی خستگی راه را در زیر سایه های درختان سر بر هم کشیده سپری کنی
و با پهن کردن وسایل استراحت نظیر زیلو و زیر انداز، روی خاک و خل های خیس و نم دار، عطر خوش گیاهان جنگلی و هوای پاک را استشمام کنی.

اما برای این که سفرتان امن تر باشد موارد زیر را به همراه داشته باشید
1.    لباس گرم و به همراه داشتن لباس اضافی
2.    زیر انداز با کاور نایلونی ( برای جلوگیری از عبور رطوبت )
3.    چادر مسافرتی
4.    کفش مناسب پیاده روی در جنگل
5.    کمی خوراکی
6.    چراغ قوه
7.    کمی وسایل اورژانسی مثل چسب و غیره

دل کندن از آبشار گزو و بازگشت به محل امام زاده 3 بزرگوار

بهترین کار این است که ظهرگاه برای رسیدن به آبشار گزو از امام زاده 3 بزرگوار حرکت کنید تا بتوانید حداقل چند ساعت را در کنار آبشار حضور داشته باشید. مخصوصا اگر در فصل پاییز به این محل می ایید بهتر است که قبل از ظهر به آبشار برسید چرا که باید یکی دو ساعت قبل از تاریک شدن هوا، از این آبشار زیبا دل بکنید و به محل امام زاده برگردید.

آبشار گزو

اگر شب هنگام و در تاریکی بخواهید بازگردید، ممکن است کمی ترس بر شما غالب شود و یا این که، راه را گم کنید بنابراین استفاده از چراغ قوه در این موقع اهمیت پیدا می کند.
علاوه بر آن در صورتی که در تاریکی ماندید می‌توانید به همراه خود جی‌پی‌اس داشته باشید تا به راحتی مسیری را که برای برگشت گم کرده‌اید، بیابید. البته اگر شورو نشاط جوانی تان اجازه می دهد تا در این مسیر خاص شبانگاه حرکت کنید، باز هم به اختیار خودتان است

اما وقتی همراه با خود خانواده را به دیدار از آبشار برده اید بهتر است که مراعات کنید

نکاتی در مورد مسیر رفتن به آبشار گزو

امنیت امام زاده 3 بزرگوار و آبشار گزو چگونه است؟

معمولا همه جا همه نوع انسانی یافت می شود اما این بدین معنی نیست که بخواهیم بگوییم که آبشار گزو و یا امام زاده نا امن هستند.

اما همیشه رعایت کردن و هشیار بودن و اعتماد نکردن به افراد ناشناس در جنگل و یا در مسیر رفت و برگشت شرط عقل است.

با چه خودرویی به آبشار گزو و امام زاده برویم؟

این که از چه خودرویی برای طی این مسیر استفاده کنید، کمی به وضعیت آب و هوا ارتباط دارد.

مثلا در روزهایی که هوا صاف و ابری است و خبری از بارش نیست، پراید هم می تواند جوابگوی شما باشد.
اما اگر نم نم بارش را تجربه کردید با خودروهای قوی تر مثل سمند و پژو نیز می توانید مسیر را طی کنید. اما در بارش های شدید، معمولا باید خودرهای آفرود داشته باشید.
معمولا تجربه شده که تا پایان آبان ماه از بارش های شدیدی که شما را ممکن است زمین گیر کند و در دل جنگل به دردسر اندازد، خبری نیست.

بنابراین می توانید برنامه ریزی سفر خود را با توجه به این نکات در نظر داشته باشید.

آبشار گزو
 اما در مسیر امام زاده تا آبشار، معمولا باید پیاده سفر کنید و بهتر است که گروهی باشید تا بتوانید در صورت بروز مشکلی هوای همدیگر را داشته باشید.
مخصوصا که در این مسیر حدود 15 دقیقه پیاده روی از 30 دقیقه، با شیب تند همراه است که ممکن است در بارش های شدید شما را اذیت کند.

بهترین مسیر برای رسیدن به آبشار گزو از نظر زیرساخت جاده ای؟

با توجه به این که از مسیر  های مختلفی می توانید به آبشار گزو بروید، اما وجود جاده خاکی های طویل از طریق برخی مسیر ها ممکن است لذت سفر را از شما بگیرد. در طی پیمودن مسیر به طرف آبشار شما با دوراهی و چند راهی رو به رو می‌شوید که با کمک تابلوهای جاده به راحتی می‌توانید به مقصد برسید هم‌چنین می‌توانید از همراهان محلی که در اطراف روستاهای آبشار سکونت دارند نیز کمک بگیرید.

مسیری که به طرف آبشار گزو منتهی می‌شود خاکی و دارای پستی و بلندی می‌باشد. طبق تجربه بهترین مسیر از نظر زیرساخت جاده ای مسیری است که ما از طریق آن از دریا کنار راه افتادیم و به شیرگاه رسیدیم و بعد ادامه مسیر را طبق تابلوهای جاده ای طی کردیم تا به امام زاده رسیدیم.
به گفته محلی ها، این مسیر از جاده بهتری برخوردار است.

اما توصیه های اخر
اگر قصد دارید، با حضور در بقعه امام زاده، شب را سپری کنید توصیه می کنیم که وسایل لازم نظیر پتو و خوراکی را همراه خود داشته باشید. یا برای راحتی خود و خانواده، قبل از سفر اقدام به اجاره ویلا نمایید.
چرا که این مکان تنها شامل سرپناهی است که به مسافران داده می شود و جز سرویس بهداشتی، امکان دیگری برای آن فراهم نیست.
اگر کودک به همراه خود دارید، وسایل سرگرمی، خوراکی و بهداشتی لازم را به همراه داشته باشید.

در نظر داشته باشید که عمدتا در جنگل‌ها شاهد بارش باران و وجود حشرات موذی هستیم، اگر جایی برای اجاره ویلا رزرو نکرده‌اید و قصد ماندن در کنار آبشار را دارید بهتر است از چادرهای مسافرتی مناسب و مقاوم استفاده کنید.
اگر شما هم به آبشار گزو به عنوان یک جاذبه گردشگری فوق العاده در شمال سر زده اید، تجربه سفر خود را با ما درمیان بگذارید.