مکان های تاریخی مازندران

مدیر سایت مدیر وبسایت

مازندران - آمل

4 سال پیش

مکان های تاریخی مازندران

برج رسکت ثبت تاریخی: ۱۹۵

این برج به عنوان مدفن یکی از شهریاران آل باوند در قرن پنجم هجری قمری، در نزدیکی روستای رسکت در منطقه دودانگه شهرستان ساری قرار دارد. تزیینات آجری و گچی در قالب دو کتیبه به خط گلزار و پهلوی ساسانی، طاقنما و مقرنس به بنای استوانه ای شکل و ساده برج، شکوهی خاص بخشیده است.

 

برج لاجيم ثبت تاریخی : ۱۸۵

این برج آرامگاهی در روستای لاجیم سواد کوه قرار دارد. بنایی است آجری با بدنه مدور که در رشته کتیبه آجری به خط پهلوی ساسانی و کوفی تزیینی دارد. این برج مدفن ابوالفوارس شهریار بن عباس است و دارای تاریخ ۴۱۳ هجری قمری است.

 

قلعه کنگلو ثبت تاریخی : ۲۷۵۴

قلعه کنگلو در روستایی به همین نام در شهرستان سوادکوه بر فراز صخره ای مخروطی شکل واقع است. این اثر بازمانده از دوران ساسانی بوده و با مصالح سنگ، چوب و ملات آهک و گچ ساخته شده است.

 

 پل محمدحسن خان ثبت تاریخی:۱۴۱۴

پل محمد حسن خان در ۳ کیلومتری جنوب شهرستان بابل بر سر راه قدیم بابل - آمل و روی رودخانه بابل احداث شده است . در نیمه دوم قرن دوازدهم هجری ( اوایل حکمرانی کریم خان زند محمد حسن خان نیای آقا محمد خان با صرف دوازده هزار تومان پل آجری عظیمی بنا کرد که اکنون نیز به نام او پابرجاست. این پل دارای هشت چشمه است و بدنه آن با طاقنماهای بلند و یک ردیف طاقنمای کوچک آجری تزیین شده است.

 

بقعه میرحیدر آملی ثبت تاریخی: ۶۱

بنای اصلی این اثر متعلق به قرن 9 هجری بوده که در دوران مختلف با حفظ شکل اولیه خود بازسازی شده است. این ساختمان آجری با برج هشت ضلعی و گنبد دوپوش هرمی و ارتفاع ۱۲ متر در محدوده شهر قدیم آمل قرار دارد.

 

کاخ چایخوران چالوس ثبت تاریخی: ۱۰۴۵

بنایی است یک طبقه و مستطیل شکل که بر صفه ای بلند احداث شده و دارای ایوانی است با ستون های تراش دار چوبی و سقف ها نیز عمدتا دارای تزیینات گچبری است. در مجموع اتاق های بزرگ، ایوان دلگشا و ستون های بلند آن با رعایت تقارن متاثر از سبک معماری سنتی مازندران است.

 

هتل قدیم رامسر ثبت تاریخی: ۱۵۲۰

هتل قدیم رامسر در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی و در دوره پهلوی اول در سه طبقه و یک زیرزمین با مصالح آجر، سیمان و بتن و چوب بنا گردید. ورودی اصلی در شمال و رو به دریا و بلواری مصفا و ورودی جنوبی رو به کوه و محوطه بسیار زیبا است. در مسیر پلکان دسترسی به بنا، مجسمه های زیبایی با موضوعات مختلف مشاهده می شود. تزیینات داخلی هتل شامل گچ بری و تزیینات گچی است .

 

غار اسپهبد خورشیدثبت تاریخی: ۷۸۳۹

این غار در ابتدای مسیر منتهی به خطیر کوه و در ۲ کیلومتری روستای روانسر شهرستان سوادکوه قرار گرفته است که با - دهانه ای به طول ۸۵ متر، بزرگترین طاق طبیعی دنیا محسوب می شود. این غار دارای قلعه ای مستحکم، بقایای آب انبار، سیلوها و دیگر سازه های دفاعی است. با توجه به متون تاریخی، خورشید آخرین اسپهبد تبرستان به عنوان آخرین پناهگاه خود از آن استفاده کرده است. این غار قلعه که احتمالا در اواخر دوره ساسانی ساخته شده، در قرون اولیه اسلامی سنگر دفاعی مهم تبرستان بود.

 

مجموعه تاریخی فرح آباد ثبت تاریخی: ۱۳۷۶

 مجموعه تاریخی فرح آباد در وسعتی حدود ۳۰ الی ۴۰ هکتار در فاصله تقریبی ۲۸ کیلومتری شهر ساری قرار دارد. نام آن در نوشته های تاریخی طاهان آمده است و شاه عباس اول صفوی با احداث پل، قصر، حمام مسجد و مدرسه آن را گسترش داد - و نام فرح آباد را بر آن نهاد.

 

خانه نیما یوشیج ثبت تاریخی: ۱۸۰۲

این بنا با ویژگی های خاص معماری قاجار در بخش بلده روستای پوش ساخته شده و شامل حیاطی است چهار گوش با تالار و اتاق هایی در چهار جهت آن و تزیینات گچ بری و پنجره های ارسی. بنا بر وصیت نیمای بزرگ، جسم او در زادگاهش به - خاک سپرده شد.

 

مجموعه تاریخی عباس آباد ثبت تاریخی:۷۴۵

مجموعه تاریخی عباس آباد در ۹ کیلومتری جنوب شرقی بهشهر بعد از روستای التپه واقع شده که شامل باغ مطبق، حمام، دو برج آجری، مسیر آبرسانی، جاده های سنگفرش، آسیاب آبی، محوطه گلباغ ( ایستگاه توزیع آب)، محل احتمالی کاخ، مراکز صنعتی، سد و بنای چهار طاقی مرکز مخزن سد است که به سال ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۱ هجری قمری به دستور شاه عباس کبیر و به دست معماران ایرانی عصر صفوی احداث گردیده است.

 

 

ارسال نظرات(0 نظر)

لطفا سوال یا تجربه خود از این منطقه گردشگری را در فرم زیر درج کنید






نظرات کاربران(0 نظر)

موقعیت مکانی اقامتگاه

ویلا های مرتبط

مشاهده بیشتر